"Zice şi lăncii dă zbor. Atena o-ndreaptă spre nasul,
Ochiul lui Pandoros. Trece puternică arma prin şirul
Dinţilor albi, îi seceră din rădăcină pe urmă
Limba şi tocmai în capul bărbiei răsare ţuguiul
Şi se prăvale din chelnă voinicul şi zornăie asupra-i
Armele-i împodobite şi lucii; se sperie caii
Sprinteni şi fug, iar el moare şi-i seacă tăria vieţii."
Homer, Iliada, Cântul V, 285
__________________________________________
Chelnă este partea superioară a carului de luptă, acolo unde stă căruţaşul (vizitiul); cel ce mână carul.
Lancea este aruncată de Diomede după ce lancea lui Pandoros (vizitiul lui Eneas) se înfipse în scutul ridicat de el.
Înainte de aceasta Diomede zice către Eneas şi Pandoros:"Ţintă greşită ţi-a fost. Dar nu veţi avea voi astâmpăr, / Până ce unul din voi nu cade zdrobit", şi aruncă lancea!
Să fie asta o lecţie pentru realizatorii filmelor hard ?!
stiu faza si citesc si eu cu placere iliada din cand in cand.
RăspundețiȘtergerenumai ca relatarea e obiectiva chiar daca e in detaliu, pt ca e vorba de destin.
nu/mi provoaca reactia de respingere ca in cazul scenei evocate de napoleon care admira pe cuirasieri taind cu sabiile pe niste tunari
şi eu am citit ce aţi scris atunci şi ţin minte, dar nu-i acelaşi lucru oare? trebuie ca Homer să poarte baston, pentru a crede noi altceva acum? sau că Războiul Troian a fost un război inventat de muze în gura orbului? Nimic nu s-a schimbat de atunci, oamenii mor la fel, imaginile sunt diferite, dar de fapt ascund acelaşi lucru.
RăspundețiȘtergereP.S.
Şi noi care ne dăm cu părerea :)
de acord cu domnul geacar . pana si " comoara din insula " a lui stevenson poate fi mai fioroasa :))
RăspundețiȘtergereDe aceea chiar şi după 16 ani Iliada se citeşte numai cu acordul părinţilor :)
RăspundețiȘtergereesti un parinte " naturat " :))
RăspundețiȘtergerefoarte grijuliu adică! :)
RăspundețiȘtergere:) just . caci mai justul justului ce-ar fi ? :))
RăspundețiȘtergeream ajuns iar negaţia negaţiei...
RăspundețiȘtergerenu e acelasi lucru.
RăspundețiȘtergereca sa zic asa, la homer nu e personal, relateaza intamplari asupra carora n/are nicio putere.
pe cand napoleon admira niste oameni pusi de el sa ucida alti oameni.
sincer, nu vad nimic grandios in acena cuirasierilor taind cu sabiile pe tunari, numai un dezumanizat ca napoleon poate sa vada
am înţeles repulsia dumneavoastră faţă de Napoleon, n-am acces în Domul Invalizilor pentru a-l trezi şi ai spune asta, eu încă îl mai caut pe Ulise, mai ţin să vă reamintesc că Alexandru cel Mare avea un mare pathos faţă de campanii îndelungate şi de de luptele reale şi Caesar la fel mai apoi, merită a fi citit "De bello Gallico" să vedeţi acolo hăcuială şi chiar în rândul civililor (veneţii)...
RăspundețiȘtergereIliada ar trebui transpusa intr-o piesa contemporana.. S-ar potrivi perfect...
RăspundețiȘtergereAm 17 si nu cer aprobarea nimanui pentru a citi; asta-i buna!:))
Iliada privită în contexul contemporan s-ar potrivi dacă am reuşi să desluşim cine-s unii şi cine-s ceilalţi, dar mă-ntreb dacă merită să facem această deosebire.
RăspundețiȘtergereMulţi ani înainte îţi doresc!
Titlul este peiorativ la figurat, numai că ascunde un adevăr; nu se mai citeşte Iliada pentru că nu mai există nimeni prin şcoli să o explice.
de bello gallico, da, vercingetorix si alesia etc.
RăspundețiȘtergereantichitatea e ca un muzeu, nu/mi poate starni emotii vii.
dar tu de ce/l admiri pe napoleon?
Două ţări îi sunt recunoscătoare şi acum împăratului Napoleon: Polonia şi Suedia, cu prima sunt legat prin sânge, pe a doua o admir şi aşa începem o altă istorie, dar eu nu sunt profesor, ci doar un cititor ahtiat după Homer.
RăspundețiȘtergereCui ii place sa citeasca si are cap sa o inteleaga, nu asteapta sa ii fie explicata. Face sapaturi si gaseste sensul.
RăspundețiȘtergereMai apoi.. la literatura universala noi studiem si Iliada.
Tocmai. Aceasta incertitudine ar trebui expusa in piesa de teatru. Ceva interpretabil, expus prin tehnica mastilor.
RăspundețiȘtergerePrin asta nu pot să fiu decât mulţumit, personal eu am încă mai mari lacune privitoare la Iliada, asta pentru că-s prea mulţi în joc, prea multe nume şi prea mulţi zei, sigur Homer a vrut să ne încurce. Mai simplu este cu Odiseea, unde un "fraier plângăcios" cutreieră lumea, şi ce găseşte?
RăspundețiȘtergere:)
Ei bine.. acesta are parte de mai multe peripetii.. Depinde.. :)
RăspundețiȘtergereDepinde... :)
RăspundețiȘtergere