Această statuie reprezintă o tânără ateniană care a murit prea devreme, o chema Phrasikleia , pe soclu scrie că se va numi de-a pururi fecioara, prin poziţia istorică în care se află îmi aminteşte de Iulia Haşdeu.
Prin poziţia care se află, Zeul o priveşte deja binevoitor, în mâna stângă poartă un mugure de lotus, iar cu mâna dreaptă îşi ţine rochia. Poziţie ultimativă, mai târziu această inocentă cochetăreală va dispărea, ştiţi, Zeul de care vorbesc este foarte zgârcit, ceea ce ia nu dă niciodată înapoi, cazurile de excepţie aparţin doar zeilor, fraţilor lui.
Astăzi, o industrie numită a modei, doreşte să recupereze handicapul, prezentarea să fie mai puternică, mai acerbă; culori mai multe, linii şi curbe, materiale diferite, ţesături şi figuri complexe, nimic care să o întreacă pe Phrasikleia şi ştiţi de ce? Pentru că unirea în acest contemporan se doreşte a fi cu vidul, de fapt tot cu Zeul, numai că numele lui acum poartă şi diagnosticul de anorexie.
Phrasikleia are o pătrunderea puternică, pentru că ori a urca, ori a coborî, trebuie să te ţii de rochie sau pur şi simplu de a trece.
Ceea pe care o vom numi de-acum fecioara, nume asignat de Zeiţa Atena încă de la ieşirea din capul tatălui său, are juxtapuse toate însemnele, simbolurile, încifrările pe rochia sa amplă. În acest caz îmbrăcămintea feminină, asemeni armurii bărbaţilor în luptă, face parte din încercarea ei, a acestei fecioare de-a lupta cu nevăzutul, cu neştiutul, dar în acelaşi timp cu cei care vor să-ţi întineze memoria. Gestul ei, de-aşi ţine rochia, de-o francheţe extraordinară, cu o privire fixă, ce parcă nu doreşte nimic, nimic ca Zeul să nu creadă că oferta ei, floarea de lotus, este ceva ce ar putea să-l facă pe El să cadă în greşeală.
Lotofagii, numiţi aşa de Homer, erau cei ce mâncau flori de Lotus, graba de-a scrie, mă face să nu mai iau acum Odiseea - dragă mie, în mână. Floarea aceasta te îndeamnă la uitare, la o prostraţie permanentă, pe care acolo pe tărâmul morţilor Phrasikleia are nevoie de fapt.
Vă invit să admiraţi lucrarea sculptorului Ariston din Paros şi să priviţi cu atenţie simbolurile.
Muzeul Naţional de Istorie şi Arheologie din Atena |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
mesajele anonime nu se citesc