luni, 26 iulie 2010

Caligula


"Cred că n-am fost bine înţeles ieri când l-am omorît pe sacrificator cu ciocanul cu care dădea să răpună juninca. Şi totuşi era foarte simplu. Am vrut şi eu să schimb odată ordinea lucrurilor - ca să văd ce se întâmplă, de fapt. Şi am văzut că nimic nu e schimbat. Puţină mirare şi spaimă la spectatori. În rest, soarele a asfinţit la aceeaşi oră. Am conchis că nu contează să schimbi ordinea lucrurilor." (Caligula)

Am plecat. Atunci când gările dormeau, puturoase, ca nişte căţele cu burţile goale. Răsuflarea mea producea ceaţă. Străzile pustii şi zgomotul pungilor ce se tăvăleau în jurul semafoarelor obosite de atâta clipit, mă îndemnau la fugă nu la mers.
Am mers, mai târziu am fugit. Şi oricât am încercat, ordinea lucrurilor era aceeaşi. Tot ceea ce se răscolea în jurul meu la acea oră mică de dimineaţă, era la fel şi mâine şi poimâine. Am refuzat brusc ideea de sinucidere, pentru simplu motiv că gestul meu n-ar fi schimbat nimic. Dar în schimb mi-am dorit din răsputeri:

"Dar de ce soarele nu ar răsări într-o zi la apus?"
______________________________________________

primul şi al doilea citat: "..." sunt din A. Camus, Carnete, Ed. Rao 2002, pag. 109 jos.

______________________________________________

picture "caligula flutters to his death"
http://www.miracleplayers.org/emperorsofrome/emperors_of_rome_photos.htm

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

mesajele anonime nu se citesc