”Unicitatea operei de artă este identică cu integrarea în acel ansamblu de raporturi care se numește tradiție. Tradiția este ea însăși ceva foarte viu și extrem de schimbător. La greci, pentru care era un obiect de cult, o statuie antică a lui Venus se găsea într-un context tradițional foarte diferit de cel al clericilor medievali, care o priveau ca pe un idol funest. Dar și unii, și alții se confruntau în aceeași măsură cu unicitatea ei, cu aura ei. Modul originar de încorporare a artei în ansamblul tradiției își găsea expresia în cult. Știm că cele mai timpurii opere de artă s-au născut pentru a sluji unui ritual - mai întîi celui magic și apoi celui religios. Faptul că opera de artă nu poate decît să-și piardă aura cînd nu mai îndeplinește nici o funcție rituală este de o importanță hotărîtoare. Cu alte cuvinte, valoarea unică a operei de artă ”autentice” se întemeiază pe acest ritual, care a fost, la origine suportul fostei ei valori de întrebuințare. Indiferent de numărul intermediarilor, această legătură fundamentală rămîne recognoscibilă, ca un ritual secularizat, chiar și în cele mai profane forme de cult al frumuseții.”
Walter Benjamin, Iluminări, ed. Idea Design&Print, 2002, pag.112
imaginea:
Great Moments in Greek Archaeology, pag.318, Athina, ed.Kapon, 2007
daca sagetile au legatura mine atunci eu nu trimit sageti. eu trimit doar intrebari, idei...etc ma bucur de discutia care are drept scop nasterea ideilor, intelegerea ideilor, etc, etc
RăspundețiȘtergereipoteza 1: delphi a fost construit pentru a sluji unui scop. sa zicem cel al prezicerii. oamenii aveau nevoie de preziceri, atunci se decide constructia unui oracol. de ce un oracol la delphi? avea locul ceva special, ceva care ajuta unui oracol? se baza oracolul pe astrologie? daca da, atunci locul permitea observarea unor stele importante pentru prezicatori? dar daca avea legatura cu "masurarea timpului" si a "locului" si atunci anumite stele se vedeau foarte bine tocmai de acolo? si daca importanta lui a scazut tocmai atunci cind acele stele nu s-au mai vazut bine de la delphi?
2. ce legatura exista intre un teatru antic si un oracol? in ce localitate antica mai exista aceasta combinatie?
3. relatia dintre locul "ferit", bine ales si sursele subterane de apa. cita apa exista in zona?
4. joaca apa subterana vreun rol in manifestrea unor cimpuri gravitationale sau electromagnetice, etc, etc?
1. Delphi a ajuns treptat -în câteva sute de ani, la ceea ce știm astăzi că a fost. A fost un loc bun de trecere dinspre est spre vest, pe acolo treceau caravane cu mărfuri, unele ce veneau chiar din Asia Mică.
RăspundețiȘtergere2. Dodona -lângă Ioanina, în Epir, este locul unde era un oracol vestit, se pare că mai vechi decât cel de la Delphi. La Dodona este un teatru antic foarte mare și destul de bine conservat.
Există o relație clară între oracol și teatru, ține de spectacolul uman, ține de divin.
3.Unde este apă, omul poate mai bine să trăiască, este normal ca în antichitate marile centre de cult și cultură să fie în apropierea izvoarelor. Locul ferit există chiar și în fiecare casă de locuit.
4.Sigur există, numai că manifestarea nu este sub semnul manifestărilor vizibil obișnuite.
Bun extemporalul!
Măcar dacă aș fi sigur că folosește la ceva :)
raspunsul 4 ma intereseaza. mai stiu doua locuri asociate cu sacrul sub care se afla ape subterane semnificative (unul este cert, cel de-al doilea a fost anuntat anul acesta.
RăspundețiȘtergeresunetul se transmite prin apa cu o viteza foarte mare, dar cimpurile electromagnetice nu se transmit. exceptie lumina. apa si izvorul creativitatii? sunet si lumina, dar nu cimpuri electromagnetice. are vreo noima?
Permisivitatea și permeabilitatea materialelor, două antinomii, mediul este astfel creat ca tot timpul acestea să fie în echilibru.
RăspundețiȘtergereExemplul tău apa, hai să luăm celălalt mediu, mai ușor: aerul, meteoriții ard, infraroșiile, la fel ca ultravioletele își pierd mult din intensitate, nu există mediu bun pentru toate!
Fizica undelor ne învață că orice manifestare dă drumul unei unde, aceasta are frecvență și amplitudine bine stabilită, mediul primește unda și se manifestă ca atare, unele medii refuză, alte nu, altele parțial.
Omul la rândul său este un mediu, de aceea pentru cei pasionați de spiritism au găsit în unii oameni și ”mediumul”, același lucru într-un fel, tot de percepție ține și tot de permisivitate. De aceea sigur că sunetul (muzica) și lumina (imaginea) ajută, mediul nostru este creat pentru ele!
S-ar părea că, în absența unei funcții rituale, arta e un balon în calea vânturilor. De aici învălmășeala din perioada modernă...
RăspundețiȘtergereeste mult fier in zona?
RăspundețiȘtergereȘerban Tomșa
RăspundețiȘtergereArta este o femeie, o muză, o zeiță chiar, dar îi lipsesc brațele. Cineva ne-o arată; cam așa. Și noi zicem: putem și noi să facem cu brațele noastre artă, n-avem nevoie și de brațele EI!
Anonim
RăspundețiȘtergerevorba lui Caragiale:
dacă ne magnetizăm, atunci...
ce zici de lourdes?
RăspundețiȘtergereapoi nu stiu vorba lui...caragiale, deci nu stiu ce este atunci....
asociatii speculative se pare ca se gasesc in aceasta carte The seven sisters of the Pleiades: stories from around the world De Munya Andrews
RăspundețiȘtergereNu ader sau nu văd un sincretism valoros între ceea ce creștinismul a ”împrumutat”, a dezavuat prin asta adevărata sacralitate și a scos de la sertar, o dată la suta de ani, adevăruri pe care anticii, chiar cei de dinainte, până la paleolitici avea aceste adevăruri la degetul mic de la piciorul stâng.
RăspundețiȘtergereVrei o discuție despre fecioare și „apa” lor?
sigur. ader la orice discutie care se inscrie in limitele rationalului si respectabilitatii.
RăspundețiȘtergereda, este foarte complicat. si eu cred ca "vedem" ceea ce am fost invatati sa "vedem". adica daca ai primit o educatie crestina este posibil sa o vezi pe "Fecioara Maria", daca esti precrestin vezi o zeita, etc, etc. Intr-o mitologie pe care o am se vorbeste despre darul prezicerii pe baza analizei miscarii frunzelor intr-un copac (legat de apollo). Stii ceva despre chestia asta?
http://scorchfield.blogspot.com/2011/01/dodona-primul-sanctuar-al-prorocirii.html
RăspundețiȘtergere