http://utleniroise.infini.fr/IMG/jpg/Acteon_poursuivi_par_ses_chiens_480-470_av-_JC_Musee_archeologique_d_Athenes.jpg |
«Există oare priveliște mai năucitoare decât cea care, prin frunzișul dat la o parte, se oferă privirii lui Acteon?
Visează el într-adevăr atât de profund, ziua în amiaza mare, în sunetul cornului de vânătoare?
Întâmplarea sau dorința oarbă îi călăuzea pașii pe calea mântuirii, în plin blestem?
A crezut el cu adevărat că, în divinitatea ei de necucerit, fecioara putea fi cucerită?
El era cel ce dădea forme acestei teofanii?
El era exegetul ei?
S-ar fi oferit vreodată Artemis artei statuare dacă Acteon nu s-ar fi apropiat de ea?
A fost oare o capcană pe care imaginația lui de vânător a vrut s-o întindă spiritului său protector?
Dar ce idee, să vrea să ia prin surprindere însuși principiul vocației sale, ca pentru a-l repune în cauză!
Și chiar poate fi cineva atât de smintit, încât să-și închipuie că divinitatea se va destinde, își va lepăda veșmintele și se va îmbăia fără a se sinchisi de nimic?
Încât să creadă că ea se plictisește, și încă într-atât, încât îi va acorda un divertisment în exclusivitate și-l va copleși cu un privilegiu pe care el îl va culege ca pe o fructă sălbatică?
Bănuia el un sens mai profund al inutilității acesteia?
Într-un cuvânt: a renunța la pradă în favoarea iluziei, nu era secretul tuturor vânătorilor, de vreme ce bunurile din această lume de jos sunt iluzia bunurilor ce vor veni?
Dar dacă Împărăția aparține celor violenți, înseamnă că Acteon a făcut primul pas pe calea înțelepciunii atunci când s-a apropiat de acest rug aprins prin care a privit, sfâșiindu-l, ca întâiul dintre vizionarii porniți la drum, înarmați și mascați.»
Pierre Klossowski, Scalda Dianei, Nemira, 2002, pag.10-11
Pe scurt; Acteon este nepotul lui Cadmos, întemeietorul Tebei, cetate ivită datorită zeilor.
Acteon este un vânător ce pleca de unul singur, hai-hui prin munți. Se pretinde uneori că el s-ar fi despărțit de grup împreună cu câinii săi. Mitul dezvoltă în schimb surpriza prin care Acteon o vede pe Artemis, zeița vânătorii și a animalelor sălbatice, scăldându-se la un izvor. Zeița însoțită de nimfe se scaldă ziua în amiaza mare fără să bănuiască o clipă că este privită. Poate una din nimfe sau poate chiar zeița îl vede pe Acteon, în graba în care își ascunde goliciunea Artemis provoacă o vrajă, astfel trupul omenesc al lui Acteon devine trupul animal al lui cerb.
http://www.redbubble.com/people/helmetheads/works/4947153-acteon-by-paul-manship |
Eseul lui Pierre Klossowki este minunat, mitul se reia sub toate aspectele, de la regenerarea naturii, până la cruzimea zeilor, de la erotic la mortal, totuși în toate secvențele nu apare frica.
Zeița Artemis este neînfricată, se știe, în lupta împotriva titanilor, alături de cealaltă zeiță fecioară, Palas Athina (Atena), săvârșește acte de vitejie, frizele și metopele templelor antice grecești arată clar acest lucru. Firescul fricii apare de altundeva; de la dezvăluirea în fața ochilor muritorilor a trupului gol, a trupului unei fecioare de fapt. În această frică, Zeița provoacă vraja, sigur foarte crudă, a avut timp să se gândească? A avut vreodată Zeița vreun gând care să se refere la așa ceva? Niciodată!
http://www.redbubble.com/people/helmetheads/works/4951247-diana-by-paul-manship |
Acteon este la fel; un vânător ce caută frica. În toate peregrinările sale nimic nu-l înspăimântă, nimic nu reușește să-l facă să fugă, nici măcar vederea vreunei zeițe. Când o vede pe Artemis nu se gândește că va fi prins, frica apare în momentul transformării și oare, atunci pe oameni când îi străbate frica nu devin ei de fapt animale?!
Interesant!
RăspundețiȘtergerePăi, din ceea ce spui reie că frica l-a transformat pe Acteon, nu vraja zeiţei, nu?
:)
erată: reiese
RăspundețiȘtergerefrica ne transformă, mitul transmite foarte multe! :)
RăspundețiȘtergereŞi iubirea, nu?
RăspundețiȘtergereȘi iubirea ce?
RăspundețiȘtergereNe transformă în animal?
:)
Nu.
RăspundețiȘtergereMă întrebam şi te întrebam dacă iubirea n-are şi ea efect transformator. Şi în ce anume ne transformă?
În îngeri,probabil.
De aici şi împuţinarea numărului de îngeri. Că, cine mai iubeşte cu adevărat în zilele noastre?
da, frica ne transforma.
RăspundețiȘtergerefrica presupune abandonarea sau mai bine spus ignorarea sinelui real.
in momentul cand faci asta, devi un alt TU, te transformi.
doar cei lipsiti de frica sunt privati de posibilitatea de a se transforma.
privatiunea nefiind neaparat negativa.
iubirea...ne transforma in "ne-fricosi". caci, pana la urma, ca sa iubesti iti trebuie si curaj :)
RăspundețiȘtergereSuntem în Ziua Arhanghelilor, de unde ideea că îngerii se împuținează?!
RăspundețiȘtergereCazul de față nu are nimic de a face cu iubirea, ci cu dorința, ce ar putea urma mai departe, devine fabulația fiecăruia. Mitul ne-a transmis deja: hap, hap, ceea ce s-a întâmplat și cu găinile vecinilor mei! :)
Iubirea-i pentru hedoniști, pentru cei care vor într-adevăr să trăiască în iubire, nu-i pentru toți, de unde atâta egalitarism și pace în lume!
cristina
RăspundețiȘtergereNaivitatea în iubire; Romeo și Julieta, Tristan și Isolda, Siegfried și ale lui Hilde etc. da, curajul de-a te arunca în hăul deschis de dorință, sigur un curaj! :)
Oamenii-îngeri îmi par mai puţini decât în copilăria mea, de exemplu.
RăspundețiȘtergereAm înţeles ceea ce ne transmite "cazul de faţă". Extrapolam ideea de transformare prin emoţie. Prin altfel de emoţie. Scuze dacă am fost offtopic.
"Iubirea-i pentru hedonişti"??!
:)
Da, oarecum, deşi dacă o asociezi cu plăcerea, inevitabil o legi şi de suferinţă. Atunc o degradezi, o cobori la stadiul de dragoste.
Aş spune că dragostea e pentru hedonişti. Iubirea...doar ESTE şi cam atât.
Eu cred că naivitatea de care vorbeşti apare din puritatea sentimentului.