“Să nu te izolezi de lume. Nu-ţi ratezi viaţa când o pui in lumină. Tot efortul meu, în toate situaţiile, nenorocirile, deziluziile, se îndreaptă spre reluarea contactelor. Până şi în tristeţea asta din mine, câtă dorinţă de iubire şi câtă beţie chiar şi-atunci când nu văd decât o colină în aerul serii. ... Esenţialul: să nu te pierzi şi să nu pierzi ceea ce, din tine, doarme în lume.” Albert Camus, Caiete
luni, 14 noiembrie 2011
Cu un singur ochi
Înțelepciunea nu are nevoie de ochi pentru a sesiza în imagini realitatea.
Bufnița pare că acum privește cu un singur ochi, trage oarecum cu ochiul.
Zeița Athina (Atena) are în jurul ei, pe lângă coif, suliță și scut, și o bufniță, este întruchiparea înțelepciunii, proveniența bufniței nu este foarte clară, în schimb a zeiței comportă o creație singulară.
Zeus, privind în spate la șirul de detronări divine, crede oracolul -însăși Uranus, care-i spune că dacă Metis, soția lui -prima soție, va naște un fiu, acesta îi va lua locul; tulburat de această vedenie o înghite, așa gravidă precum era și se liniștește prin asta. După un timp începe să-l doară capul, nici o ambrozie și nici nectarul nu pot pune capăt acestor dureri, de aceea îl cheamă pe Hefaistos să-i despice capul și să vadă cei acolo.
Metis l-a ajutat pe Zeus să lupte împotriva titanilor și datorită înțelepciunii acesteia reușește să-i înfrângă și să obțină astfel dominația asupra lumii, bucuros Zeus a luat-o de nevastă.
Din capul deschis al lui Zeus sare afară o fată îmbrăcată cu pieptar, coif și gata de luptă, ochii ei sunt ca azurul, vocea calmă cheamă mai degrabă la pace decât la război, este Zeița Athina (Atena), zeița înțelepciunii.
Poate rolul acestei zeiței ar fi rămas local, dar universalitatea, diversitatea s-a răspândit și datorită lui Homer, prin Odiseea. Această zeiță este protectoarea lui Ulise, îl învață și îl liniștește, îi arată și-i povestește despre lumea cea mare. Toată rătăcirea este de fapt sub acest semn al rațiunii, toată peregrinarea este o poveste din care trebuie să înveți: călătoria pe care o începi tânăr și plin de avânt, la jumătatea ei ajungi să te bați chiar și cu zeii, răbufnirile personale țin de dorință, de efort, de luptă. Apoi drumul se întoarce, din înaltul lui vine la vale și nu știi cum să-i încetinești căderea. Orice amintire este acum o frână, orice vis parcă te mai întinerește și orice alergare de scurtă durată îți mai prelungește dorința.
Să guști viața, nu să o bei pe nemăsurate i-ar fi transmis Zeița lui Ulise, mai păstrează ceva și pentru Ithaca.
De aceea ochiul bufniței este ochiul Zeiței Athina (Atena), în cristalinul acestuia găsești tot albastrul pur pe care cerul îl dă păsării în zborul ei la vremea crepusculului. Atunci când umbrele dispar, când lumina moale vine din toate părțile, reflexie a emisferei cerești, atunci este timpul de gândit.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Bulversanta insemnare......
RăspundețiȘtergerePlina de "mult"
aici nu e nimic bulversant.
RăspundețiȘtergeree doar istorie, trecut, frumos.
mitul nu este istorie,
RăspundețiȘtergereașa cum pentru mulți trecutul nu este frumos! :)
interesanta comparatie.
RăspundețiȘtergereo pot intoarce si sa spun ca mitul poate fi istorie in viziunea celor pentru care trecutul este frumos? :)
Poți.
RăspundețiȘtergereÎntrebarea ta poate naște curiozitate asupra istorie și mitologiei; așa nu va avea niciodată răspuns pentru cei ce se apucă să le compare.
:)
daca stii sa cauti, ai sa gasesti, inclusiv raspunsuri.
RăspundețiȘtergeretotul tine de cautator.
pana la urma realitatea are forme diferite pentru fiecare dintre noi.
:)