« Printre măştile pe care nu le putem procura de la bazarul disperării, există una pe care şi-o dispută cunoscătorii: aceea a nevrozatului imaginar.
Spre deosebire de nevrozatul obişnuit care, asemeni unui buştean pe ocean, este "acţionat" de simptomele sale şi nu are niciun control asupra lor, nevrozatul imaginar îşi fabrică, plecând de la câteva urme ale unor traumatisme infantile şi ale câtorva reminescenţe dureroase, un simulacru de suferinţă psihică, în care va crede cu atât mai mult cu cât un profesionist în ale sănătăţii mintale îl va fi autentificat. Nevrozatul imaginar nu prezintă simptome precise, dar vorbeşte din plin despre insondabila angoasă care-l sugrumă, despre atrocele sentiment de neîmplinire care-l torturează. Pe scurt, "undeva, ceva nu-i în regulă". I se întâmplă chiar să fie patetic, căci se agaţă de embrionul lui de nevrozat ca de un colac de salvare. Ce sens, ce interes ar avea existenţa sa fără aceste savuroase dureri sufleteşti, fără aceste frământări metafizice care-i semnalează apartenenţa la aristocraţia sensibilităţii?
Caută el, oare, "să facă pe interesantul", cum susţine înţelepciunea populară? Cu siguranţă, ca oricare, dar fără să plătească preţul. El este pentru nevrozat ceea ce diletantul este pentru artist şi, când ăşi plânge soarta, i-am spune bucuroşi, dacă nu ne-ar opri tactul, că nicio depresie nu rezistă unei ore de lucru manual. Ca terapeut, i-aş cere să înceapă prin a învăţa aceste patru versuri de Alfred de Vigny:
"Să gemi, să plângi, să te rogi este o laşitate.
Du-ţi la bun sfârşit, zâmbind, lunga-ţi activitate
Pe drumul pe care destinul a vrut a te-ntâlni
Apoi, ca mine, suferă şi mori fără-a vorbi."
Dar este evident că nu în acest mod este întâmpinat de psihanalişti şi de psihoterapeuţi simpaticul nostru naufragiat. trebuie şi să-i scuzăm: piaţa nevrozei nu mai este ce era odată; oferta este mai mare decât cererea, iar pacientul este rar. Şi, apoi, psihanaliştii îi iubesc mult pe aceşti nevrozaţi imaginari: ei aparţin lumii lor şi se pliază tuturor exigenţelor lor. Nimic de temut din partea lor, nici izbucniri, nici excese, poate doar un exces de zel, mai degrabă linguşitor: ei sunt cei care asistă la seminariile analistului lor şi se grăbesc în librării, de îndată ce idolul lor publică un eseu. Îl vor comenta cu aceeaşi afectare, cu aceeaşi mină gurmandă şi complice precum imperativele acestor mistificatori ai profunzimilor, care se înghesuie în avanscenă. Nu ştim prea multe despre ce vorbesc, dar, după modul în care o fac, nu am îndrăzni să ne îndoim că ne dezvăluie viitorul în scrierile lor.
»
Roland Jaccard, Tentaţia nihilistă, Bastion, 2008, pag. 38-39.
“Să nu te izolezi de lume. Nu-ţi ratezi viaţa când o pui in lumină. Tot efortul meu, în toate situaţiile, nenorocirile, deziluziile, se îndreaptă spre reluarea contactelor. Până şi în tristeţea asta din mine, câtă dorinţă de iubire şi câtă beţie chiar şi-atunci când nu văd decât o colină în aerul serii. ... Esenţialul: să nu te pierzi şi să nu pierzi ceea ce, din tine, doarme în lume.” Albert Camus, Caiete
Cât îmi place acest fragment!
RăspundețiȘtergereȘi câți astfel de exaltați sunt; creatori ai unor universuri proprii, neînțeles plângăcios "care se agaţă de embrionul lui de nevrozat ca de un colac de salvare".
Dacă aș crea vreodată un personaj, acesta aș vrea să fie, cu condiția de a fi supus într-un final unei crunte exorcizări.
Ăsta s-a inspirat din piesele lui Moliere!
RăspundețiȘtergere:))
Am glumit.
Acu', serios vorbind, totul ţine de gradul de sensibilitate al fiecăruia.
Şi dacă e să ne gândim puţin, cam toţi artiştii veritabili sunt mai mult sau mai puţin nevrotici.
:)
Vra să zică, traseul e cam aşa: hipersensibilitate, vulnerabilitate, nevroză şi...în absenţa echilibrării prin actul artistic, psihoză (deşi acest ultim punct nu-i nici obligatoriu şi nici nu se tratează musai prin catharsisul "artistic").
:)
Nasol, nu?!
Ca o concluzie, iubitorii de artă admiră cel mai ades creaţiile unor minţi lovite cu leuca şi plecate cătinel cu pluta pe conductă.
"...şi nici eu nu mă simt prea bine..."
:))))))))
:))
"Să gemi, să plângi, să te rogi este o laşitate.
RăspundețiȘtergereDu-ţi la bun sfârşit, zâmbind, lunga-ţi activitate"
Versurile acestea i le-a scris lui Cioran oare?:)))
Roxana Cucu
RăspundețiȘtergereTocmai că acest personaj
este omniprezent în viaţa de zi cu zi, pe stradă, sau la birou, în magazine sau în mijloacele comune de transport.
Ar fi minunat o transpunere în scris, a vieţii cotidiene unui atare personaj.
:)
Blue Freedom
RăspundețiȘtergereSigur că dorim să ieşim din limitele normale, să fim altfel decât restul lumii, să ieşim în evidenţă, nu să batem pasul pe loc. În toate acestea există un preţ, cum îşi stabileşte fiecare această "ardoare" poate fi socotit creaţie; atunci mă întreb, la fel ca d-l Roland Jaccard, unde sunt diletanţii?
:)
Artistic Communism
RăspundețiȘtergereCine ştie, ştie! :)
D-l Roland Jaccard esre un mare admirator a-l lui Emil Cioran şi eu mă întreb de ce?! Mai ales după cele scrise mai sus!
incep sa cred deja ca eu cunosc foarte multi nevrozati imaginari ...
RăspundețiȘtergererux ces
RăspundețiȘtergereSunt destui, o parte dintre ei chiar nu fac nimic din cauza acestei nevroze imaginare.
"Mon modèle était Cioran qui, lui aussi, était si enjoué et si chaleureux dans son rapport aux autres"
RăspundețiȘtergere"Contre toute attente, le nihilisme est une garantie de longévité."
RJ
Martha
RăspundețiȘtergereminunat! pentru cunoscători şi doritori se poate citi direct
http://www.rolandjaccard.com/