Evei
Restaurantul James Joyce - Athina, Plaka, lângă râul Eridani |
Hoghart House, Richmond, Anglia
Miercuri, 6 septembrie 1922[...] Cuvintele abia reușesc să lase urme pe hîrtie și mă aștept să mi se spună că am scris o fantezie grațioasă, fără nici o legătură cu viața reală. Cum poți știi? Dar mă hrănesc cu iluzia că sînt pe cale de a scrie ceva bun, ceva bogat, profund și cursiv, tare ca piatra și la fel de lucitor ca diamantul.
Am terminat de citit Ulysses și îl consider un eșec. Cred că nu este lipsit de geniu, dar geniu de o calitate inferioară. Cartea este difuză și grețoasă; pretențioasă și vulgară nu numai în sensul obișnuit, ci și în sens literar. Vreau să spun că un scriitor de înaltă clasă respectă prea mult scrisul ca să trișeze, să șocheze sau să excecute acrobații. Aceasta îmi amintește tot timpul de un băiețaș nepriceput de școală primară, plin de inteligență și de daruri, dar atît de conștient de sine și de egoist, încît își pierde capul, devine extravagant, afectat, zgomotos, stîngaci - încît îi face pe oamenii cumsecade să-l compătimească, iar pe cei severi să-i înfurie. Speri ca aceasta să-i treacă cu vîrsta, dar întrucît Joyce are 40 de ani, e un lucru care pare foarte puțin probabil. N-am citit cartea foarte atent și am citit-o doar o singură dată; e foarte confuză, așa încît fără îndoială că sînt nedreaptă și că meritele ei mi-au scăpat. Este ca și cum mii de gloanțe minuscule te-ar împroșca și te-ar stropi, fără însă ca vreunul să te rănească de moarte drept în față, cum se întîmplă la Tolstoi, de exemplu. Dar este cu totul absurd să-l compari cu Tolstoi.
Virginia Woolf, Jurnalul unei scriitoare, Rao, 2005, pag.64-65
Astăzi Jurnalele sunt provocate de consumerism, un fenomen paralel se manifestă în cazul actrițelor care încep să se dezbrace timid și fiind fotografiate fac pe neștiutoarele. Astfel azi un Scriitor trebuie să șocheze, să se umilească chiar în fața Jurnalului, ca mai apoi Cititorul să-l scoată de acolo, să-l spele, să-l încălzească, să-i pară rău de starea de cacao în care se zbate creatorul de cuvinte. În fapt nimic mai real decât o lipsă de curaj; în Jurnalul Scriitorului contemporan nu găsim nimic care să ne șocheze, totul se știe și frământările personale à la Gogol, îl fac pe Cititor responsabil. Este vina Cititorului pentru căderea Scriitorului Contemporan, pentru sărăcia lui de cuvinte și lipsa sa de avânt, este o modă chiar să găsim vinovați acolo unde nu-i caută nimeni. Dacă cu asta aș termina, limitarea ar fi pe măsura Jurnalului, dar cum am mai scris, Scriitorul nu are curaj, nu se atinge de nimeni, când scrie, el știe că pe umărul său Cititorul deja citește, de aceea trebuie să aibă mare grijă, să scrie cu grijă pentru a nu jigni pe nimeni și totuși o face, în nume personal, ia păcatul lumii asupra lui, lipsa de geniu ar fi cea mai minunată scufundare, ca mai apoi mii de mâini salvatoare să-l ridice, să-i glorifice sinceritatea.
Ne închipuim că suntem la un restaurant, pe malul unui râu, într-o capitală europeană celebră. În jurul nostru pute, pute și râul aproape secat, neîngrijit și prost canalizat, dar pute și multă istorie și filosofie. Când cerem meniul vedem că timpul trece, atunci scoatem o foaie de hârtie și scriem impresia artistică, ce mai târziu o vom colora în Jurnal. Tragem o poză, la masă, cu un tablou în spate ce pretinde a arăta lumea de acum 2500 de ani; un filosof pe trepte discută cu alt filosof. Apoi devenim sinceri și gravi: scriem, nimic de Ulise, de râul legendar, de epopee, de mit sau legendă, doar covârșirea pe care eu-l o arată asupra noastră, o mică angoasă, rețetă existențialistă, nu mințim nimic, ne prefacem că așteptăm ceva.
Tot așa ne închipuim că se minte numai pe internet, acolo toți poartă măști, hârtia nu poate minți niciodată, doar este publicabilă, încă minoritatea virtualului asupra tonelor de maculatură este vizibilă, tone întregi de frunze. De ce naiba nu se scrie pe frunze? toamna asta are cele mai minunate frunze, vizibile.
Ultima știre din virtual vine tot în sensul unui jurnal; în ultimă pagină și frază.
Susan Bailey în varsta de 39 de ani a postat un mesaj pe Twitter, unde sunt numai minciuni, nu a apucat să-și publice gândul pe hârtie deoarece s-a sinucis, ultimul gând al ei cerea ajutor;
"Am luat o supradoză, nu știu ce sa fac. Nu mai pot să respir. Vă rog să mă ajutați!"
un jurnal publicat e un sacrilegiu.
RăspundețiȘtergereAșa este, totuși mulți aleg publicarea acestora în timpul vieții, ca să fie totul limpede, postum să fie ridiculizați mai mult!
RăspundețiȘtergereTrebuie să mărturisesc că sunt de acord cu publicarea postum a jurnalelor, în cazul de față, Leonard, soțul Virginei Woolf a ales din cele douăzeci și șase de volume fragmente ce au alcătuit unul singur; pentru public: ajunge!
super, mai ales despre măştile internetului ai perfectă dreptate. cu frunzele toamna tot mi-a plăcut, doar toamna e printre preferatele mele.
RăspundețiȘtergereMi-am ars ultimul jurnal, cu ani în urmă. Îl citise un ochi străin şi deşi nu erau secrete grave, m-am simţit...pângărită. Era numai şi numai pentru mine, aşa că l-am ars.
RăspundețiȘtergereSecundo, o prefer pe Virginia Woolf în jurnal şi în eseu( super tari eseurile despre literatură). Adică acolo e degust complet, în proza ei mă mai rătăcesc.
Da!
RăspundețiȘtergereeditorcash
RăspundețiȘtergereminciuna este universală, dar acum apărătorii hârtiei învinovățesc virtualul de minciună, o fac tot în virtual, de parcă aceasta -minciuna, s-ar fi născut pe internet.
eva
RăspundețiȘtergerede ce nu mi-ai trimis mie jurnalul, așa ca un secret în doi, căci ajungea pe internet, de aici o lume întreagă știa :)
Virginia Woolf nu bănuia o clipă că cineva îi va citi jurnalele peste zeci de ani; tocmai că alții o fac intenționat acum!
Liviu Drugă
RăspundețiȘtergereSigur că se poate da, încă nu reușesc să sper că asta va schimba ceva! :)
"geniu de o calitate inferioara", fantastica expresia!
RăspundețiȘtergerejurnale sincere n-as prea crede in asa ceva.
sinceritatea este sentimentul in cea mai stransa legatura cu interiorul fiintei. uneori e greu sa fi sincer cu tine insuti, dar s-o faci fata de altcineva.
daca acest "altcineva" este un public targetat,....infit mai greu este in privinta sinceritatii.
sentimental de sincera a fost ana, care a afirmat ca, "un jurnal publicat e un sacrilegiu"
corect.
ce facem cu acest corect? - nimic
dupa umila mea parere, termenul de "jurnal", cu explicatii multiple ce-i drept, dar acum fac referire la sensul de insemnare intima, nu are insemnatatea care vrea sa ne fie explicata/insinuata.
in general noi oamenii, facem ce facem ca gasim o modalitate de a o da cotita dupa visin....
nu conteaza ca spatiul vizat respectivului viraj este aproape inexistent, important este ca reusim !
Important este că citim Jurnale contemporane prefabricate, cu titluri ce aduc aminte de stări înalte și sublime ale omului. Aceste Jurnale fiind de fapt moloz știind atâtea despre cel ce încă ființează.
RăspundețiȘtergereAna este peste Ocean, de acolo sigur vede altfel! Să-i trimitem un val să vedem dacă ne răspunde! :)
1.Scorchfield, aflu că semăn la unele năravuri scriitoriceşti&diaristice cu Virginia Woolf!?:)
RăspundețiȘtergere2. Presimt că dacă ai fi pus mâna pe jurnal, totuşi nu m-ai fi dat de gol. Din mărinimie masculină. Sau din...masculină. Greşesc? :)
3. Foarte bună observaţia:,,Aceste Jurnale fiind de fapt moloz știind atâtea despre cel ce încă ființează.'' Jurnalul nu mai dezvăluie, căci totul s-a expus deja.
Ei e vina cititorului, e vina sistemului ca aşa ıl formeaza, conserva..Daca cumperi diploma asta nu ınseamna ca poti cumpara şi kultura no?
RăspundețiȘtergereeva
RăspundețiȘtergereVirginia Woolf avea și defecte, era o femeie neobișnuită, sigur fiecare se poate regăsi și în năravurile celor pe care-i admiră, nu numai în calități. :)
La cel secund rând, am rămas la puncte-puncte!
De aceea există live-journal, dar unii uită să specifice asta :)
☭Artistic Communism☭
RăspundețiȘtergereCititorul citește ce vrea, poate să caute sau poate chiar să nu citească.
Azi Cititorul este obosit, îi este greu să citească Epopeea lui Ghilgameș, un imn la adresa prieteniei umane; mai bine Paolo Coelho sau Pascal Bruchner, este mai cool! (în măsa de ”cool”)