luni, 28 martie 2011

Vaca

http://www.flickr.com/photos/petitechose/4336588811/
Georges Meautis în cartea sa "Mitologie greacă", nu se sfieşte să numească imnul Către Hermes "primul roman poliţist din istoria lumii". Georges Meautis este renumit pentru ideile sale novatoare în ce priveşte reinterpretarea miturilor, mai ales că o făcea acum peste o sută de ani. (din Homer, Imnuri, Bpt, 1971, pag.XXXIII)

De fapt ce a făcut Hermes?
Abia se născuse, abia lipsit de ţâţa mamei, a zeiţei Maia, se apucă de cutreierat. În plimbările sale dă de turma de vaci sfinte ale lui Apollo, "vaci cu fruntea lată" cum scrie în imn. Le fură, cu toate că erau păzite, şi le sacrifică tuturor zeilor (panteon de 12 zei, cu el inclusiv), apoi fuge înapoi în peştera unde-i era aşternutul. Scandalul ceresc îl provoacă pe Zeus la o judecată şi pe Apollo la o cercetare pe teren în căutarea minunatelor lui vaci, imnul este minunat şi descrie cu lux de amănunte întâmplarea.

Mi-am adus aminte de acest mit întâlnind nişte vaci,
nimic mai important,
nimic deosebit,
dar una dă cu cornu` ,
sare la împuns; în libertatea sa cu mine,
ea vrea să se măsoare.

O poză am reuşit să-i fac,
aşa cum ea mi s-a arătat.
Dar nu-i de-ajuns şi dă-n străpuns,
în firea ei de vacă,
turbarea n-a pătruns.

Şi trece o oră,
trec două,
ceasul peste cap se dă,
din cinci se face zece,
din cinci se face ora douăzeci şi cinci!

Şi vaca nu se lasă,
Nu oboseşte,
Şi-un Imn pe mine mă petrece,
O, Hermes călător,
Ia Vaca asta şi-ţi rămân dator.

Un comentariu:

mesajele anonime nu se citesc