duminică, 24 iulie 2011

"Am căutat atât de mult libertatea până mi-am pierdut viaţa"

Bătrânul: Ce ştii tu despre durerea mea?
Tu, care nu eşti decât un ţânc cu caş la gură ce n-a cunoscut vreodată femeia?

Tânărul: Şi tu ce eşti? Un bătrân ramolit!
Cei ca tine au făcut ca astăzi să nu mai am nici o speranţă în viaţă.
Crezi tu că nu pot înţelege durerea pierderii unui lucru doar pentru că,
până acum, n-am avut acel lucru niciodată?

-Extras din „Vremea ciumei”, piesă irlandeză.
Una din paginile jurnalului Doamnei M:

"Tot timpul l-am pierdut în favoarea dovezii; să poţi dovedi că ceea ce faci are în spate o existenţă, că nu scoţi cărăbuşi pe gură, că nu fluturi cuvintele, că nu zbori degeaba, ori s-a dovedit că lucrurile nu stau chiar aşa. Nimeni nu mai are nevoie de dovezi, se îndoapă pe nemestecate calupuri întregi de informaţie, care provenind din filme, audio-book-uri, extrase de pe internet, remix-uri, remake-uri, toate puse de-a valma, fac ca raţiunea să mai aibă timp să le pătrundă, aşa, fără pauză, fără reflectare, la urmă când obosim, dormim.


O ploaie răcoreşte totul, un copac îşi tresaltă frunzele, oameni trec tăcuţi sub umbrele, ploaia le acoperă şoaptele, în faţa lor o baltă mare aşteaptă să fie călcată de-o maşină, iar ei oamenii tăcuţi de sub umbrelă să fie stropiţi, adică treziţi de apa rece aruncată de roata maşinii ce trece-n viteză pe stradă -mai repede ca ploaia. N-am văzut niciodată pe cineva să se arunce în faţa stropilor ce provin de sub roţile automobilelor ce traversează străzile inundate de averse, mai degrabă am auzit oameni înjurând pe şoferii neatenţi şi bineînţeles vinovaţi de trezirile neintenţionate pe care le-au provocat. Străzile murdare, privite tot timpul ca ceva public, lipsit de importanţă, care chiar şi decorate de sărbători nu fac obiectul rostrării.


Am să mă mut în stradă, de acolo n-am să mai am altă ieşire, am ieşit afară. Voi fi cea mai neprotejată, cea mai neasigurată şi în acelaşi timp cea mai lipsită de griji, am uitat, îmi chiorăie stomacul de foame, de aici pleacă toate, de la foame:


« Cînd era strîmtorat de bani, spunea prietenilor că nu cere de la ei pomană, ci pretinde ceea ce i se cuvine. Odată masturbîndu-se în piaţa publică, spuse: "Oh! de-ar fi tot aşa de uşor să-mi astîmpăr foamea frecîndu-mi pîntecul." » *


Am avut obişnuiţa de-a numi cerul liber ceea ce deasupra capului şi a ochilor mei este bolta cerească şi asta de obicei noaptea – n-am auzit pe nimeni privind ziua norii, soarele sau curcubeul şi să zică: „Cerul liber!”, noaptea eu am spus-o de sute de ori. În stradă în schimb, normalitatea era să dormi sub cerul liber, de unde atâta adevăr într-o enunţare simplă a normei nocturne de odihnă?!


Sigur că adevărul care-l dă acest enunţ nu ne convine, şi din celulă pot privi prin ferăstruica crucificată de bare de oţel cerul liber, poate să-mi spună sau să-mi scrie cineva. Alegerea atunci? În felul său, de-a lungul existenţei sale fiecare îşi desăvârşeşte libertatea, poate că unii nici nu pot să o definească şi de aceea se pare că aceştia sunt cei mai liberi.


Prietenul meu a încercat toate acestea: să doarmă pe străzi, să se arunce pe lângă maşinile ce-l stropeau, jandarmii l-au ridicat de pe stradă, doi taxime_trişti l-au luat la bătaie crezând că vrea să se sinucidă, felul divers în care căutăm să alegem cerul liber nu se potriveşte cu statutul nostru, am conchis eu atunci. Nu merită nimic să dovedeşti, o tensiune îţi poate străbate trupul atunci când nu înţelegi şi atunci de ce dovada salvării?! Am pierdut lucruri pe care nu le cunosc, voi pierde în continuare, în spatele perdelei mişcate de vânt, lumea se mişcă."




* Diogenes LaertiosDespre vieţile şi doctrinele filosofilor, Polirom, 1997, VI - 46, pag. 204 sus.

5 comentarii:

  1. Interesant. E puţin amestecat şi am sentimentul că ceva scapă înţelegerii mele.
    Totuşi, în virtutea a ceea ce ai scris în postarea precedentă, eu cred că totul e un câştig.
    Vezi, Scorch, eu sunt convinsă că e exclus ca lucrurile să se termină prin moarte. Adică, ar fi ceva inutil, o risipă absurdă de esenţe. Tot ceea ce spiritul acumulează nu se şterge şi nu se pierde, ci renaşte.
    Ori, a descoperi libertatea într-o viaţă e un bun câştigat pentru următoarea.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sigur că lăsăm ceva -fise pentru ruleta copiilor noştrii, sau a nepoţilor, sau a acelora care ocupă locul.

    Locul în sine nu mai este important după dispariţie, patru peptide ce se freacă tot timpul probabilistic este tot secretul, un cod ADN, ceva ce ne scapă tot timpul. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. nimic nu ne scapa,totul se exprima...
    la fel si libertatea,ea nu este o alegere...este o exprimare,vrand-nevrand, chiar de nu ajungem sa o definim.

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte frumos. Ideea cu stropii de ploaie care te trezesc... Şi ideea de afară = sub cerul liber. Libertatea înseamnă simplitate. Toate construcţiile mentale sofisticate pe care le facem, toate teoriile savante, toate ideologiile cu care ne îmbrăcăm gândirea sunt, în ultimă instanţă, un fel de cuşti care ne închid accesul la acest Cer liber sub care de exemplu copii se joacă în voie. Pentru că adevăratele celule sunt formate din gânduri, nu din cărămidă.

    Legat de tema morţii evocată de Blue Freedom... hmm. Ca să mori trebuie în primul rând să trăieşti... :)

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc