vineri, 10 decembrie 2010

Cultura inundată

Promisiunea torţionarului
- Cum doriţi să vă fie chinuirea, prin tăiere sau prin strivire?
- Dacă trupul meu rămâne întreg după asta, atunci prin strivire.
Şi torţionarul s-a ţinut de cuvânt.
Domnul B


     De cuvânt s-a ţinut şi Marele Bancher, care într-un an a publicat peste 500 de eseuri, romane, culegeri de schiţe, chiar şi albume de gravuri, toate acestea semnate de el însuşi. O asemenea explozie culturală aducea cu Cetățeanul Kane; lumea doar privea grav la ceea ce se-ntâmpla, criticii erau oarecum exoneraţi nefiind capabili să absoarbă o asemena cantitate de informaţie. Şi exact la un an de la prima publicare a romanului Dispreţ, lumea literară se afla în colaps, librăriile erau inundate de cărţile celui care se semna EU, acesta fiind pseudonimul literar al Marelui Bancher.

     Conferinţa de presă se ţinu de data aceasta la Palatul Culturii din capitala acelei tări cocârjate de-o datorie publică şi privată, datorie ce semăna cu peritonita instalată într-un corp de adolescent.

    - Domnule B, puteţi să ne dezvăluiţi secretul prin care într-un an aţi publicat ce alţii nu publică în zece vieţi? întrebă un reporter de la Patima Literară, revistă cu tradiţie chiar şi în vremurile apuse şi de tristă amintire.

    - Simplu, am cumpărat direct din faşă, toate creaţiile, indiferent de calitate, de prestigiu, de la cei mai de seamă oameni de artă în domeniul literaturii, acum fac o paranteză, cred că mă voi apuca şi de pictură... 

    O clipă, sala tăcu, ceea ce toţi bănuiau acum era adeverit, stupid de real, totuşi adevărat. O inundaţie de întrebări, cavalcadă incorentă de cuvinte, neînţelese de nimeni, oprite tot de Domnul B, prin bătăi succesive în microfon.
    - Este normal ca într-o ţară veştejită, când lumea se întreabă cine-i conduce? drumul există? Mari Funcţionari Publici care se folosesc de puterea investită, de nivelul social, de forma dobândită să intre în mediul privat? acolo să calce în picioare tot, să aplice cultura lor, nivelul lor, disoluţia lor... EU voi fi rezolvarea, voi inunda cultura, dar altfel...

Şi toţi tăcură.

4 comentarii:

  1. Uite ce m-am hotarat eu sa fac. In fiecare saptamana am sa caut un roman care striveste sub talpi eticheta de "hot si nenorocit" si am sa scriu despre el. Poate ajuta, cine stie. Poti sa faci si tu acelasi lucru ca nu cred ca prisoseste. Romania mea e o tara minunata pe care nu o voi parasi niciodata si genialitatea romanului nu trebuie soptita ci strigata, sa auda toti si sa ia aminte.

    RăspundețiȘtergere
  2. @miha
    trăiesc vremuri în care revolta interioară mă domină, de aceea scriu în acest sentiment, constat cu stupoare că-mi lipsesc exemplele din lumea înalt politică şi înalt culturală românescă, acolo începe să bată vântul...

    aştept să fiu contrazis!

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc