joi, 4 noiembrie 2010

Villa Hadriana

citat

A face cît poţi mai bine. A reface. A mai retuşa imperceptibil retuşa însăşi. "Pe mine mă corectez, spunea Yeats, corectîndu-mi operele".
Marquerite Yourcenar

cităm în continuare din Carnetul de note la "Memoriile lui Hadrian"

Ieri, la Vilă, m-am gândit la miile de vieţi tăcute, furişate aidoma jivinelor, inconştiente asemenea plantelor - ţigani din vremea lui Piranesi, jefuitori de ruine, cerşetori, căprari, ţărani adăpostiţi mai rău sau mai bine într-un colţ de ruine - care şi-au urmat unii altora aici, de la Hadrian şi până la noi. La marginea unei plantaţii de măslini, într-un coridor antic pe jumătate degajat, G... şi cu mine ne-am aflat în faţa culcuşului din trestii al unui păstor, a cuierului improvizat şi fixat între două blocuri de ciment roman, a cenuşii calde încă a focului său. Sentimentul de umilă intimitate aproape asemănător celui încercat la Luvru după închidere, la ceasul cînd printre statui răsar paturile pliante din chingi ale gardienilor.
Marquerite Yourcenar


Am citit Memoriile lui Hadrian interiorizat, locurile descrise cu acurateţea unui chirurg ce execută trasee adânci în corpul umanităţii mi-au învigorat mintea, primeam un flux de cunoştinţe pe care nici o carte de istorie nu izbutise până atunci să o facă. Mult timp mai apoi, locuri irigate atunci în creierul meu au devenit grădini suspendate, dependente unele de altele,  o vegetaţie.
La Delphi acolo unde împăratul şi-a făcut simţită prezenţa, unde încă romanul se înclina în faţa culturii greceşti, m-am exteriorizat, am venit acasă şi-am scris.

citatele din
Marguerite Yourcenar, Memoriile lui Hadrian, ed. Cartea Românească 1983, pag.247

imaginile de mai sus reprezentând gravurile lui Piranesi cu Villa Hadriana, de la adresa


Tezaurul Atenian, Delphi, Grecia, prelucrare proprie

2 comentarii:

mesajele anonime nu se citesc