joi, 11 noiembrie 2010

Pregătiri de iarnă


citat


Ascensiune

În multe tradiţii religioase cerul este locuinţa zeilor, iar o ascensiune la cer este o călătorie în domeniile divine, din care sufletul - viu sau mort - culege multe recompense. Nu numai o viziune transcendentă (sau o cunoaştere spirituală) este rezultatul acestei călătorii înălţătoare, ci chiar posibilitatea sacralizării, a asimilării cu unul dintre zei.

Mituri ale multor culturi vorbesc despre numeroase căi pe care poate fi făcută această călătorie. O potecă de munte, o scară, un copac, o frînghie sau chiar o pînză de păianjen pot fi suficiente. Mai există şi posibilitatea zborului magic, dacă sufletul are aripi sau dispune de un psihopomp. Ritualurile ascensiunii implică o persoană vie care face călătoria în cer, pentru a fi sanctificată ca preot care mediază între poporul său şi zeii acestuia, pentru a fi iniţiată într-un nou statut sacru sau pentru a fi vindecată. *

Dar eu nu alergam spre a fi sanctificat ca preot sau vindecat.
Văzând pregătirile pentru iarnă ale naturii, mi-am dat seama cât de departe sunt de aceasta.
Călătoria în schimb există, şi încă o dată acest păianjen mi-a arătat-o; ca o cale pe unde el, păşind, va trebui să supravieţuiască acestei ierni care vine, un tic-tac care pe mine mă înspăimântă: arcul netras: neputinţa.


___________________________________________________
*
Ioan Petru Culianu,  
Cult, magie, erezii,
Articole din enciclopedii ale religiilor

Polirom, 2003, pag 33.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

mesajele anonime nu se citesc