duminică, 4 ianuarie 2015

Regăsirea identității

Spre fațada nordică a Templului lui Apollo de la Bassae
Ascunderea fizică a identității se face prin acoperirea feței, totale sau parțiale, a trupului în general. În urma ascunderii cunoașterea devine difuză, împrăștiată. Cei care își acoperă fața o fac de cele mai multe ori dintr-o conotație religioasă, independentă dorinței proprii de cunoaștere. Un ochi închis cunoaște mai puțin decât unul deschis. O față mutilată în schimb, este ascunsă datorită unui reflex estetic, survenit în urma unei educații.

Muzeele sunt pline de statui antice degradate, și totuși acestea sunt admirate în întregime sau pe părți.
La Bassae avem un exemplu interesant și unul din principiile Comitetului pentru Păstrarea Templului lui Apollo Epicureicul, în acord cu Carta de la Veneția și New York privind monumentele antice * este ca protecția să înceteze atunci când templul va fi capabil -prin reconstituirea și reconstrucția survenită, să se protejeze singur.


Fațada nordică a Templului lui Apollo de la Bassae
Decizia de a acoperi templul are ca bază științifică coroziunea pe care apa o face asupra marmurei în sezonul rece datorită diferenței mari de temperatură zi-noapte **.
Într-adevăr, cortul protejează mai bine ca oricând templul, chiar are deschizături în partea superioară care permite apei să se evapore fără a face condens și totuși în atare condiții, după un efort financiar considerabil, unul uman poate și mai mare, în fața naturii, ne va fi greu să dăm la o parte cortina.

fisuri transversale în majoritatea coloanelor templului
În viitor, și poate singura soluție viabilă, ar fi pentru a face un templu modern care să-l înglobeze pe actualul. Identitate într-altă identitate, o cutie-muzeu. Postmodernitate și degenerare.



_______________________________________________
* The Temple of Apollo Epikourios at Bassae, - Xeni Arapoyianni -archaeologist,
Ministry of Culture and Tourism, Archaeological Receipts Fund, 2010, pag.54
** op. cit. pag. 52.

2 comentarii:

  1. Ceva genul domul din Milano? Probabil ca este o marmura cu duritate scăzută pe care o poate macina apa.

    RăspundețiȘtergere
  2. Marmura are duritatea scăzută, așa se explică ușurința prin care statuile (din marmură) prin repede viață.

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc