vineri, 26 aprilie 2013

Observație

Lalea la ora 9 dimineața, prima deschidere

„Răspunsul la întrebarea privitoare la esența adevărului este rostirea unei răsturnări efectuate înlăuntrul istoriei ființei.”
Heidegger, Despre esența adevărului, 9, Observație


Printre jucării am găsit o mașină care avea cuvântul TOY (jucărie în limba engleză) scris pe plăcuța de înmatriculare -și în față și în spate, am gândit că nu este o coincidență și că fabricantul a dorit să accentueze faptul că citesc pe o jucărie sau că jucăria să fie folosită și pentru a arăta copiilor cum se scrie cuvântul TOY.

Pe stradă am văzut o mașină parcată care avea și ea cuvântul TOY cuprins în șirul ce definea numărul de înmatriculare. La fel am găsit să nu mă mir pentru că nu era o coincidență -cele trei caractere vin dintr-o combinatorică a celor ce înscriu mașinile în circulație.

Pentru a defini mai bine ce se întâmplă, putem scrie că oamenii mari conduc mașini mari și copiii se joacă cu mașini mici. Prima diferență și cea mai ușoară diferență între copii și oameni mari este că primii se apropie de un metru înălțime și ceilalți de doi metri. Dacă reușim în această aproximare, atunci restul devine mai simplu, dacă nu căutăm alta.

Totuși, pentru oamenii ce suferă de nanism (piticii), această aproximare nu ține și am trage repede concluzia că pentru pitici mașinile sunt oricum mult mai mici și se diferențiază ele la rândul lor, dar nu este așa. Pentru oamenii-pitici mașinile sunt la fel, numai că se adaptează scaunul șoferului. Ori tocmai aici vine răsturnarea logicii formale de până acum, că nu urmăm în linie dreaptă orice principiu și că este mai ușor să adaptăm și să ne adaptăm la ceea ce majoritatea înțeleg prin adevăr.



citatul din
Martin Heidegger, Repere pe drumul gândirii, ed. Politică, 1988, pag. 158

3 comentarii:

  1. Da, e frumusica foc. Ce flori mai ai in curte? Ai si bujori? Chestia asta despre care scrie heidegger se numeste variabilitate interindividuala. Cunoasterea fiintei umane (in general) implica si acest lucru. Apoi apar cele 2 principii ergonomice: adaptarea omului la produs sau a produsului la om? Ehei, nu este asa de complicat pina aici. Mai complicat este cu discontinuitatea memoriei sau gindirii. Tie nu ti s-a intimplat sa stii sa rezolvi o problema si cu alta ocazie sa nu mai stii? Cum poti explica o astfel de stare? Conexiuni cerebrale temporare, perturbarea mecanismelor logice, afectarea cunostintelor fundamentale? Poate ca partialitatea sau discontinuitatea adevarului are legatura cu functia creierului si nu cu fiinta responsabilizata aiurea de societate. E prea mult de dezbatut cu privire la concluziile posibile ale acestei probleme.

    RăspundețiȘtergere
  2. Adecvare; un cuvânt potrivit.
    Cât despre adevăruri, cred că sunt cam egale cu erorile.
    Adevărul unii spun că e în mistică, şi doar soteriologic şi escatologic poate fi gândit, şi-aşa este de rătăcitor în încercările metafizice şi logice de a-şi fixa nişte relaţii cu jurîmprejurul. Aici glumeam, aşaşiaşa.
    Adevărul e în fiecare.
    Cât despre atâtdepomenitul Heidegger, el spunea despre o veritate care trebuie să fie adevărată, doar că adevărul ei nu are nevoie să fie adevărat.

    Tu îţi îngădui dreptul să judeci? Adevărurile sau neadevărurile altor fiinţe trăitoare? Întreb.

    RăspundețiȘtergere
  3. Camelia
    Am privit o clipă cum bate vântul, petalele florilor întârziate au pornit la vale, spre pământ; nimic din acest fenomen nu mi-a trezit vreo întrebare asupra existenței, asupra ființei. În schimb când vântul bătu mai tare și mi se făcu frig, m-am întrebat de ce oare îmi este frig?

    Adică: ceea ce ne afectează nu reflectă pe ceilalți: este doar o supoziție!

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc