marți, 9 aprilie 2013

Ființe vânătoare

≪ [...] Parmenide spune în epoca timpurie a gîndirii ἔστι γὰρ εἶναι „Este într-adevăr ființă”.
În vorba aceasta se ascunde misterul originar pentru întreaga gîndire.
Probabil că „este” nu poate fi rostit în mod propriu decît despre ființă, așa încît tot ce ființează nu „este” de fapt, și nici nu poate vreodată să fie.
Însă deoarece gîndirea trebuie să ajungă să rostească ființa în adevărul ei, în loc de a o explica, pornind de la ființare, ca pe o ființare, se cuvine ca pentru scrupulozitatea gîndirii să rămînă deschisă problema dacă ființa este și cum anume este ea. 
στι γὰρ εἶναι al lui Parmenide rămâne astăzi încă negîndit.
În acest fapt se poate vedea ce înseamnă progres în filosofie.
Cînd își respectă propria-i esență, filosofia nu progresează defel.≫
Heidegger, Scrisoare despre „umanism”, 335.

http://www.playdar.co.uk/media/Review%20images/resonance_of_fate_game-HD.jpg
Din mașină am văzut autobuzul oprit. Era oprit pe celălalt sens și șoferul coborâse cu un carnețel în mână, își nota grăbit orarul de pe tabela ridicată pe-un stâlp în față. Am încetinit cuprins doar de curiozitate, puteam să văd clar buzele cum înșiruiau timpul, așezându-l în orele evenimentelor ulterioare, brusc am crezut că omul chiar știa ce face, dar m-am liniștit gândindu-mă repede că de fapt copia ceva. În față, mai departe, am făcut dreapta trecând pe lângă cimitir. A trebuit să încetinesc mult în spatele unei căruțe; este curățenia de primăvară. Țiganii, cu toate că nu au voie cu atelajele pe drumurile din interiorul orașului, intră pâș-pâș. Bântuie măcar periferia, căută fier vechi și cartoane, orice ce se poate revinde. Căruța are câte-un cal în față, cal slab și năpădit de boli. Sunt câte doi-trei pe capră, unul lateral ține biciul, ceilalți se uită-n toate părțile.
Am depășit repede. În spatele meu am văzut prin oglindă că țiganul cu biciul în mână îmi făcea semne și cu cealaltă mână.Am privit în față și brusc a trebuit să încetinesc din nou; o căruță imensă, ce părea a fi mama tuturor căruțelor, venea din față. Căruța asta avea gabarit depășit.

Căruța avea niște roți imense, iar calul din față la fel, era la fel de pricăjit ca toți ceilalți pe care-i întâlnisem. În spatele atelajului stătea mecanismul unui ceas de catedrală -cel puțin așa l-am aproximat eu. Axul aproape că mă atingea și deschizând geamul să spun ceva, am auzit clar, asemeni zgomotelor unor pedale de pian cum respira ceasul. Peste acest zgomot de burduf greu ce alunecă, am auzit tic-tac-ul ce se suprapunea asemeni unui metronom. Fața înnegrită de fum a unui țigan ieși brusc de după ax:
„Ce face conașu'?!”
„Unde duceți ceasul ăsta mare?”
„Cum unde, la fer vechi conașu'!”
De sus capul unuia de pe capră se-ntoarse și-i strigă:
„Întreabă-l de ăla, băîî!”
„Da măi, - auzi conașule, n-ai văzut pe unul zgâindu-se la cer?”
„Nu, n-am văzut” și căruța trecu de mine. În oglinda șoferului am văzut cum capul celui din ceas începu să tremure și ceva lucitor s-a ivit în mâna lui, după care dispăru în gură, după care umerii parcă primiră capul ca pe-o minge, după care să mă ia dracu', că am întors mașina.

În fața mea căruța o făcu la stânga, nu era departe. Mai târziu, când am făcut și eu stânga, căruța era departe. Am accelerat și-am ajuns în spatele autobuzului aflat în stație. În fața autobuzului era căruța și tot de acolo veneau zgomote. Când am depășit -cu grijă, am văzut pe cei trei țigani -care deja cred că nu erau țigani, cum îl luau pe sus pe șoferul autobuzului și-l aruncau în căruță lângă ceas -sau ce naiba era. Lumea din autobuz gesticula și făcea scandal, câțiva călători s-au dat jos, degeaba, căruța plecase. Eu după ea.

Căruța mergea repede, în fața ei, venea râul, perpendicular, unde căruța ar fi trebuit să facă ori stânga, ori dreapta, nicidecum să-și ia zborul. Căruța căzu în râu și mecanismul de ceas zbură asemeni unei mingi aruncate de mâini puternice. Pe marginea unor roți dințate stăteau țiganii -care nu erau țigani. Unul îmi făcu semne cu mâna, cu cealaltă îl ținea pe șofer. Șoferul nu făcea nimic.

http://www.gamesradar.com/resonance-of-fate-review/
motto:
Martin Heidegger, Repere pe drumul gîndirii, Ed. Politică, 1988, pag.316

19 comentarii:

  1. Formula lui Parmenide era a identităţii gândirii cu obiectul? Asta aşa, ca întrebare. În stilul parmenideic, spirit şi materie, formă şi conţinut, gândire terminată apoteric, aşa cum grăit-a şi discipolul său Zenon.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da,seamana cu o anumita reprezentare a lumii de sec 17, cred. Daca ma fac mai bine o s-o caut si ti-o trimit. In sfirsit am ajuns sa fiu suficient de bolnava (atit de bolnava cit sa fiu in apropierea perforarii timpanului) astfel incit cineva sa creada ca problema mea mi-am identificat-o bine si ca legatura cu psihopupu era in capul/sau despre capul examinatorului si nu era la mine. Da, suntem asa de mici....dar cel mai rau este faptul ca suntem asa de rai si de superficiali....

    RăspundețiȘtergere
  3. Una este să ființăm și-alta să fim ființă, pare să transpire de la Parmenide.
    "ex nihilo nihil fit"
    au spus și cei veniți repede în epoca modernă Descartes.

    RăspundețiȘtergere
  4. Deci, Camelia, în final rămâne să alegem singuri ce înseamnă verbul „a fi”, englezii știu mai bine :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonim
    Să ai grijă, boala ajută doar ca să ne dăm seama ce prețioasă-i viața.

    RăspundețiȘtergere
  6. Scorchfield, îmi cer iertare, am tastat anapoda; cuvântul era "aporetic", dar nu am îndoială că nu astfel îl vei fi şi citit.

    RăspundețiȘtergere
  7. Legat de felul lui a fi îţi mai scrisesem ceva despre existenţă şi devenire, despre lucrurile cele sesizabile senzorial, perceptibile numai prin simţuri, şi acelea sesizabile doar prin gândire, însă nu ştiu unde a zbughit-o comentariul.

    Starea fiinţei este asemenea unui receptacul, am spune aşa noi, fiinzii.

    RăspundețiȘtergere
  8. Camelia
    Și Dumnezeu a greșit în felul cum a creat lumea noastră.
    Starea ființei poate fi oricum, ființa de fapt ne interesează (și nu manifestările ei - acestea ne abat atenția și ne înșală).

    RăspundețiȘtergere
  9. suna a mică povestire made in UK, secolul al XIX-lea, la ceas de inserare :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Anonim

    Anonim a scris un comentariu nou la postarea "Ființe vânătoare":

    Incepi sa intri pe teren minat. Deunazi am citit ca pedofilia nu poate fi condamnata pentru ca nu stim ce este inocenta, ca trebuie sa acceptam compromisurile dar nimeni nu spune ce compromisuri sunt permise si care sunt acelea pentru care regreti pasul facut, ca simbolul simbolului nu mai are nicio relevanta pentru gindire si asa mai departe. In consecinta se poate spune ca cit stim, intre ghilimele, mai mult despre fiinta umana cu atita ne departam de esenta ei. Stii este chestia aia obiectiv-subiectiv. Cu cit esti mai obiectiv cu privire la fiinta umana cu atit dezastrele socioumane sunt mai mari. Asa ca poate societatile arhetipale au inteles mai bine fiinta decit filozofii greci antici.

    RăspundețiȘtergere
  11. Anonim
    Încerc să pricep beția care te cuprinde, încerc să-ți mai și răspund, dar faptul că te încearcă prostia -nu-ți dă pace și tu te joci atât de frumos cu ea, nu mă face invidios. În schimb am rugămintea să-ți scriu să nu mai postezi comentarii, le voi șterge, sau voi intra la un alt mod de a primi comentarii.

    RăspundețiȘtergere
  12. mesmeea cuttita
    Englezii sunt mari admiratori de ceasuri vechi, o căutare simplă ne poate arăta asta. La asta m-am și gândit... pură ficțiune, balans al ființei. :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Timpul va spune ca am dreptate. Te departezi de esente. Vrei sa ne vorbesti despre fiinta in general sau despre esenta fiintei umana? Afirmatia cu pedofilia ii apartine lui baudrillard, pentru care a fost considerat cinic. Samd....oare cinicii antici ce credeau despre aceasta problema? Daca stau bine si ma gindesc niste pareri sunt exprimate in petronius...etc nu ma supar daca stergi si nici nu ma supar pe tine. Stiu ca esti un om bun care incearca sa-si afle rostul in viata. Tu nu esti egoist si nici arogant...

    RăspundețiȘtergere
  14. Englezii spun a fi sau a nu fi;a fi sau a nefi, i-aş da chipul ăsta. Fiinţă/nefiinţă, a fi şi e exista; fiinţa este un ceva care are o capacitate, aceea de a fi, iar cevaul este de mai multe feluri.

    Inorogul este în păduri ascunse şi va apărea, se spune, când vom ajunge să ne atingem în puritate sufletele, de marginile roţii tale stătea ceva părelnic a fi nişte oameni, însă nimic, nici licornul şi nici cei din urmă nu există, dar sunt.

    Căruţa ta în care se află viaţă şi timp are chipul acelei vremelnicii în care se află acele fiinţe.
    În noi nu se află nici viaţă şi nici timp, suntem vremelnici în ele.

    RăspundețiȘtergere
  15. Tot la fiinta: crezi ca in lolita ni se vorbeste despre decadenta fiintei feminine din frageda pruncie sau este o pledoarie pentru acceptarea pedofiliei? Materie si energii de complexitate extraordinara, teribil conexate si controlate prin feedback si forward intre ele si cu mediul ,conturate intr-o soma, perisabile prin mecanisme de apoptoza si insuficienta adaptare la mediu, capabile de creativitate prin structuri neurologice de o complexitate nemaiintilnita pe terra si constiente datorita unei functii exceptionale denumita memorie. Deci, timpul fiintei umane - concept pe care se bazeaza imbunatatirea filozofica a lui heidegger fata de antici- poate va fi mai gine inteles daca am intelege mai bine cum niste amarite de molecule de arn sunt capabile sa transpuna un mesaj sonor, vizual etc, un gind intr-o substanta chimica si apoi s-o utilizeze in forme atit de complexe. Eu spun ca este bine sa stim toate aceste lucruri despre fiinta umaba dar daca le vom folosi in beneficiul fiintei umane. Ori eu tocmai asta incercam sa subliniez, asa cum zice si baudrillard, traim intr-o distopie. Poate distopie era si antichitatea. Poate doar epocile de fier sau de bronz erau mult mai aprope de esenta fiintei umane. Apoi totul a evoluat prin mecanisme atit de subtile iar esenta umana incepe sa sufera in structurile si functiile ei primordiale incit s-ar putea sa vorgim despre fiinta sau esenta distopicului. Da, poate de aici ar trebui inceput....si atunci vom putea introduce noi concepte de morala, religie etc, etc

    RăspundețiȘtergere
  16. Scuze pt greselile de ortografie, scriu de pe tableta si port ochelari

    RăspundețiȘtergere
  17. Obiectul există pentru că se reflectă în conștiința subiectului. Subiectul este ființa. Dar cunoașterea asta este de multe ori intuitivă: cine suntem noi de fapt? Mintea va avea dificultăți în a răspunde. Mintea are dificultăți cu lucruri mult mai simple.

    RăspundețiȘtergere
  18. Am citit că deja când pronunțăm verbul „a fi” -și asta o facem pentru că ne gândim la asta, la existență, deja ne răspundem la multe întrebări.
    Că mulți nu pricep este natural, confuzia are și partea ei bună: diversitatea.

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc