Piesă într-un singur act
Scena I GARCIN, BĂIATUL DE SERVICIU
Un salon în stil Napoleon al III-lea. Pe cămin, o statuetă
de bronz.
GARCIN (intră şi se uită înjur): Deci asta e.
BĂIATUL: Asta e.
GARCIN: Va să zică aşa e...
BĂIATUL: Aşa e.
GARCIN: Mă... mă gîndesc că, după un timp oarecare, te obişnuieşti
cu mobilierul.
BĂIATUL: Depinde de persoană.
GARCIN: Toate odăile sînt la fel?
BĂIATUL: Aş, de unde. Ne sosesc chinezi, hinduşi. Ce vreţi
să facă inşi ca ei cu un fotoliu Napoleon al III-lea?
GARCIN: Dar eu ce vrei să fac cu el? Ştii cine am fost? Eh!
N-are nici o importanţă, în definitiv, am stat toată viaţa într-o casă cu
mobilier care nu-mi plăcea şi am fost pus în situaţii false; adoram să fie aşa.
O situaţie falsă într-o sufragerie Ludovic-Filip, ce zici, ţi-ar suride?
BĂIATUL: Nici într-un salon Napoleon al III-lea nu e prea
rău, o să vedeţi.
GARCIN: Aşa? Bine. Bine, bine, bine. (Se uită în jurul
lui.) Totuşi, nu m-aş fi aşteptat... Ştii, cred, ce se povesteşte pe-acolo?
BĂIATUL: Despre ce?
GARCIN: Păi... (cu un gest vag şi larg) despre toate
astea.
BĂIATUL: Cum puteţi crede prostiile alea? Le spun doar persoane
care n-au pus niciodată piciorul pe-aici. Fiindcă, mă rog, dacă ar fi venit pe
la noi...
GARCIN: Evident.
Rîd amîndoi.
GARCIN (redevenind serios dintr-o dată): Unde sînt
ţepile?
BĂIATUL: Poftim?
GARCIN: Ţepile, grătarele, cazanele cu smoală.
BĂIATUL: Glumiţi?
GARCIN (uitîndu-se la el): Da? A, da. Nu, nu voiam
să glumesc, bineînţeles. (Tăcere. Garcin se plimbă.) Nici oglinzi,
nici ferestre, bineînţeles. Nimic fragil. (Cu o violenţă subită.) Şi de
ce mi s-a luat periuţa de dinţi?
BĂIATUL: Ei, poftim. V-aţi recîştigat numaidecît demnitatea
umană. Formidabil.
GARCIN (bătînd în braţul fotoliului cu mînie): Te
rog să mă scuteşti de tonul ăsta familiar, îmi dau bine seama de situaţia în
care mă aflu, dar nu permit să...
BĂIATUL: Mă rog, mă rog, scuzaţi-mâ. Ce vreţi? Toţi
clienţii pun aceeaşi întrebare. Cum sosesc: „Unde sînt ţepile?" în clipa
aceea pot să vă jur că nu se gîndesc să-şi facă toaleta. După aceea, cum i-ai
liniştit, vine rîndul periuţei de dinţi. Dar, pentru Dumnezeu, nu vă gîndiţi
puţin? Căci, în definitiv, spuneţi-mi şi mie, pentru ce v-aţi mai spăla
pe dinţi?
GARCIN (calmat): Da, într-adevâr, pentru ce? (Se
uită în jurul lui.) Şi de ce te-ai uita în oglindă? Pe cînd bronzul acela,
mai zic şi eu. Îmi închipui că vor fi momente cînd voi fi numai ochi să-l văd.
Numai ochi, nu-i aşa? Haide, haide, ce mai e de ascuns? îţi spun câ-mi dau
seama bine de situaţie. Vrei sâ-ţi povestesc cum se petrec lucrurile? Tipul se
înnăbuşă, se afundă, se îneacă, numai privirea îi mai iese din apă, şi ce
vede? Un bronz de Barbedienne. Ce coşmar. Ei lasă, ţi s-a interzis probabil
să-mi răspunzi, nu insist. Dar ţine minte ca nu pot fi luat prin surprindere.
Să nu vii să mi te lauzi că m-ai surprins; privesc situaţia în faţă. (Reîncepe
să umble prin cameră.) Deci, periuţă de dinţi, ioc. Nici pat nu e. Căci nu
se doarme niciodată, bineînţeles.
BĂIATUL: Păi, de.
GARCIN: Puteam să pun pariu. Şi pentru ce s-ar
dormi?
Somnul te ia de după urechi. Simţi că ţi se închid ochii,
dar
de ce să dormi? Te întinzi pe canapea, şi fîşti... somnul a
zburat. Trebuie să te freci la ochi, să te scoli, şi totul
reîncepe.
BĂIATUL: Ce romanesc sînteţi.
...
da, textul tradus are cam multe greseli de ortografie.
RăspundețiȘtergerefericiti cei saraci cu duhul! dar sa nu fie alzheimer!
viata este complicata si adesea nu ne putem alege rolurile dragi, ca sa vorbim in termenii unei anumite scoli (viata ca o scena).
pina la urma conteaza impacarea.
Chiar asa, pentru ce sa dormi? Veghea e uneori insomnie fecunda.
RăspundețiȘtergereCamelia
RăspundețiȘtergereSigur ai citit piesa?!