joi, 21 iunie 2012

Sinuciderea, o artă - ratarea ei, preaplinul publicității


Ken Ogata as Yukio Mishima in Paul Schrader’s 1985 film.
http://www.nytimes.com/imagepages/2008/07/01/arts/01dvds_CA0.ready.html


Yukio Mishima

Hagakure: Cartea întâi

Am descoperit că destinul samuraiului e moartea
Am descoperit că destinul samuraiului e moartea.
Într-o situație pe viață și pe moarte, acționează simplu alegând moartea. Nu este nimic complicat aici. Doar fii pregătit și acționează. Unii spun că a muri fără a-ți îndeplini misiunea înseamnă să mori în van, dar aceasta e bushido-ul (etica proprie samuraiului) calculat al aroganților negustori din Osaka. Să faci alegerea corectă într-o situație limită e aproape imposibil. Toți am prefera să trăim, și, de aceea, într-o astfel de situație e normal să găsești scuze pentru a continua să trăiești. Dar acela care va alege să trăiască fără să își fi îndeplinit misiunea va fi disprețuit ca un laș și un nesăbuit. Aceasta e partea primejdioasă. Dacă mori după ce ai eșuat, moartea e de fanatic, e fără rost. Dar nu este, cu toate acestea, dezonorantă. O astfel de moarte este de fapt Calea samuraiului. Pentru a fi un samurai perfect, e necesar să te pregătești de moarte zi de zi, de dimineață până seara. Când un samurai este necontenit pregătit pentru moarte, stăpânește Calea samuraiului și își poate negreșit dedica viața slujirii stăpânului său≫.

Yukio Mishima, Calea samuraiului astăzi, Humanitas, 2007, pag.118-119.

- sublinierile în bold îmi aparțin

4 comentarii:

  1. eu acuma văd că tu ai scris pe tema respectivă înaintea mea, gândim la fel, mă bucur...

    RăspundețiȘtergere
  2. n-am scris nimic eva, am copiat cu nerușinare, noroc cu gogle ce mi-a pus bibliografia!

    gândim la fel, aici în partea asta se gândește tot timpul astfel :)

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc