duminică, 2 octombrie 2011

"Mai şede puţin!"

Castelul-templu Iulia Haşdeu
Dacă lucrurile s-ar opri aici, dacă toată uitarea ar putea fi ...uitată?! aş putea să reinventez mitul labirintului -în  lipsa minotaurului, toate acestea în urma trecerii prin Câmpina în prima zi de octombrie a acestui an. Scriu acum sub impulsul celor văzute.


În calendarul turistic al călătorului se află destinaţii care se lasă uneori prea mult aşteptate; una dintre acestea era şi castelul-templu închinat de B.P. Haşdeu, celor două Iulii, soţie şi fiică, dar mai ales în ordinea a ceea ce castelul este adăpostul soţiei, a maternului, iar în cazul de faţă, templu închinat copilului, fiicei.


Dar, ca de fiecare dată când cred că neobişnuitul nu face parte din ordinea unei zile, la Câmpina, la castelul-templu construit de B.P. Haşdeu, creierul meu antrenat în a percepe şi interpreta rapid cele privite, a obosit de îndată. Construit pe principiul nimic pieritor, castelul-templu are în componenţa sa de bază numai granit şi fier, iar dacă granitul este ascuns în ziduri, în pavaje, în tavane, fierul este pretutindeni: la uşi şi ferestre, scări şi mobilier, candelabre şi decoraţiuni, prin asta totul devine apăsător.


Încă de la intrare, de pe trepte, în faţa ta apar simboluri, transced prin ele învăţurile ermitice şi ermetice antice, pitagoreice, astăzi cei necunoscători le numesc masonice. Şi aşa cum mi-am propus, ca nimic să nu mă mai mire, să primesc asemeni unui bolnav hapul, să nu mă întreb prea mult asupra celor privite şi nici măcar să nu mă intereseze poziţia în care mă aflu, am înregistrat automat cele din jurul meu. Acum în clipe de linişte, dar şi mai târziu, şi mâine, toată viaţa chiar, voi descărca fluent cele memorate, acolo unde mintea se va bâlbâi, o voi ajuta cu cele fotografiate, cele filmate şi cele înscrise, cărţile cumpărate de acolo.


Există o apăsare enormă datorată existenţei metalului, cei de acolo povestesc că s-a folosit pentru a alunga spiritele rele, până şi ghizii alunecă, cărţile de fapt scriu cea mai mare parte a adevărului. Nu căutaţi coincidenţe, vă caută ele pe voi.


Copie după tabloul în ulei, azi dispărut, în care Iulia Haşdeu apare pentru ultima dată.
Am citit despre Iulia Haşdeu, fiica marelui cărturar B.P. Haşdeu, dar n-am fost atins niciodată de marginea existenţei ei, aici în templul închinat ei am fost cuprins de-o disperare interioară, de-o fugă, de-un clivaj al simţurilor; nu este plăcut deloc să simţi o asemenea apăsare.


Fereastra camerei de spiritism în care  B.P. Haşdeu comunica cu spiritul Iuliei
Am primit o educaţie materialistă, mai ales existenţialistă, cu toate acestea am învăţat să respect nebunia celorlalţi, starea lor de veghe atunci când toată lumea doarme. Am plecat din Câmpina în starea omului nesalvat de explicaţiile optimiste ale vieţii de mai apoi, în urma mea am lăsat uitarea, peste toate praful. Castelul-templu nu poate fi salvat, starea lui, sigur mai bună decât în trecut, este totuşi lăsat în paragină, amănuntele nu folosesc nimănui.


Mergeţi şi vizitaţi acest monument eclectic, amestecat în religii şi simboluri, cumpăraţi cartea scrisă de dr. Jenica Tabacu; "Castelul Julia Haşdeu": merită.

21 de comentarii:

  1. Să respecți nebunia celorlalți...Ai formulat o lege care condiționează existența inteligenței tolerante.

    RăspundețiȘtergere
  2. Este o nebunie să nu înţelegi nebunia!

    În acest silogism, ori toată lumea este nebună de fapt, ori nebun fiind înţelegi mai uşor lumea.

    Şerban, tu şti ce repede derapez eu! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. derapezi?...
    dar sti cat de mult se simte tu facand slalom printre cele expuse?
    ...dar chiar trebuie inteleasa nebunia...eu stiam ca nu,caci este o fuga contra-cronometru.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nebun fiind ( dar având un anumit soi de nebunie ! ), înțelegi mai adânc lumea....

    RăspundețiȘtergere
  5. Serban-Nu totul se rezerva la soiuri,feluri,moduri,simboluri...Nebunul nu vrea totul sau nimic,el doar isi cauta nebunia,si finalitatea ei.
    Nebunul stie ca nebunia nu e totul,intr-o secunda el poate fi perfect lucid si sa iti spuna:e totul si nimic.
    Nebunul nu se apleaca-n adancimi,deci nu il vei gasi acolo.Ci el cauta sa-si caracterizeze o fuga-n inaltimi.
    Nu ai ce intelege la nebun,caci el fuge de aceasta...dar o cere inaltimii.
    Daca tu ai intelegerea in tine si nebunul nu o vede...o sa privesti cu ochii in vid,caci ochii lui sunt rataciti,privirea lui nu se intrepatrunde in oglinda.

    RăspundețiȘtergere
  6. Toteu

    ultimul tău comentariu mă surprinde în felul brusc de a caracteriza nebunia, de aceea voi posta o mică schiţă în care nebunia se împleteşte cu realitatea.

    RăspundețiȘtergere
  7. Pai cam asa se impleteste...brusc.
    Ma scuzi,eu nu-mi prea imi dau seama de ceea ce vad...de aceea ma bucur cand cineva imi spune ceva.

    RăspundețiȘtergere
  8. ne-buni fiind, păduri cutreieram...

    RăspundețiȘtergere
  9. Toteu,
    ar trebui să convenim asupra tipului de nebunie la care ne referim. :) Nebuni au fost și Eminescu, și Hitler. Nu mai zic de Gaddafi... „Nebun” e o noțiune vagă. Eu m-am gândit la nebunii sublimi, cu potențial creator care nu lezează pe nimeni, ba dimpotrivă plăsmuiesc lumi care ne fac să jubilăm. Aceștia își fac rău doar lor înșiși, arzând la flacăra unor idei creatoare și având vocația autodistrugerii. Nebunii agresivi, distructivi, nu ne interesează.
    Când te referi la nebunii respectivi, sunt de acord cu tine.

    RăspundețiȘtergere
  10. inteleg ca esti de acord,dar...
    zici:"Aceștia își fac rău doar lor înșiși, arzând la flacăra unor idei creatoare și având vocația autodistrugerii."
    si fi atent:cand arzi,tu esti cel care genereaza flacara...dar te identifici cu flacara pt a atinge cu caldura...tu patrunzi in pielea celui care e atins,in fibra fiintei lui,si te pozitionezi intr-un punct...unde mai vezi tu nebunia fiind acolo?
    cum am explicat,nebunul are darul detasarii,nu cel al axarii.
    ma opresc o clipa,caci apoi imi umplu prea mult cuvintele,si s-ar putea sa o iei pe bucatele...glumesc.

    RăspundețiȘtergere
  11. ana pauper

    Fagul, alături de brad, face pădurea mai înaltă, mai sus de atât nu se poate. Vine cota alpină, mai sus doar pietrele.

    RăspundețiȘtergere
  12. Şerban

    Am înţeles nebunia în momentul în care părerea mea nu se potrivea cu cea a majorităţii, mai târziu am luptat pentru "nebunia" mea şi continui şi astăzi.

    Un exemplu apropiat?! Antonin Artaud!

    RăspundețiȘtergere
  13. pietrele...axe ca definitie din spirit.
    dar unii isi sucesc capul in axe...si asta numesc ca s-au lovit cu capul de prag.
    eu am simtit odata frica de a ma lasa dusa...si chiar am intrebat pe cineva care era obisnuit cu curajul,daca risc sa o iau razna.mi-a zis:nu,iti e frica de propria frica...asta inebuneste.

    RăspundețiȘtergere
  14. Toteu

    Amestecăm, sigur fără intenţie, pâinea cu mămăliga, pe Isus cu Savaranola şi pe Hitler cu Stalin, a continua în exemple dovedesc prost-gustul intelectului, eu scriam şi scriu de geniul nebuniei; uneori lupa nu ne ajută să vedem soarele, ne orbeşte!

    P.S. a se vedea ce înseamnă toată semantica "geniului", atât ca duh, spirit, cât şi ca proprietate umană!

    RăspundețiȘtergere
  15. mai,am inteles de geniul nebuniei...vrei sa-ti arat mai pe larg asta:"cand arzi,tu esti cel care genereaza flacara...dar te identifici cu flacara pt a atinge cu caldura...tu patrunzi in pielea celui care e atins,in fibra fiintei lui,si te pozitionezi intr-un punct...unde mai vezi tu nebunia fiind acolo?"
    nebunia nu contine nimic genial,ci doar reperul libertatii...pana la punctul in care libertatea va fi joc...si nebunia va fi doar un copil care se trezeste din somn si vede ca nu mai are mama.

    RăspundețiȘtergere
  16. si care e mama nebuniei?frica...ceea ce nici geniile nu duc lipsa.
    sa nu te superi de verbalizarea mea...inteleg,dar nu ma fac usor inteleasa in anumite moduri.

    RăspundețiȘtergere
  17. frica este "somnul raţiunii", eroii - pentru că acest cuvânt spune multe, nu au frică, altfel nu mai erau eroi, iar noi făceam în continuare pe noi!

    cred că uităm prea repede, sau nu ştim, că înaintea noastră toate aceste întrebări, toate aceste frustrări au şi răspunsuri, dar cine se apleacă să caute sau/şi să le priceapă... verbiajul pe seama fricii mă îndeamnă la o cură de alcool - să zicem de peste 40 de grade!

    RăspundețiȘtergere
  18. mai,nu ma mai lasa netul sa mai scriu ceva,ies pe-afara...vorba ta si beau ceva mic la cateva grade...mai privesc si eu trecatorii in centrul istoric...esti din bucuresti?
    ah pe blogul meu scriam ceva de ratiune referitor la ce zici tu,in urma unei trairi...stai sa vad daca ma lasa netul si dau paste aici

    RăspundețiȘtergere
  19. gata:
    Pentru a vedea proprietatile lucrurilor nevazute,
    pastreaza-ti capacitatea de a trai paralel prin simtire si ratiune in acelasi moment de viziune.
    oh,cum a fost atunci pt mine...sa vad doua linii trasate in mine care curgeau in sus,si...uite pana aici e curajul meu sa spun.:)

    RăspundețiȘtergere
  20. aşa mai merge, se pare că dispare şi frica!

    RăspundețiȘtergere
  21. pai da!!caci am intuit ceva si sunt cu zambetul pana la urechi...si totusi tot gradele imi sad in minte.cred ca mi-ar place ceva dulce ca alcool....

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc