miercuri, 23 februarie 2011

O mică vedere de jos asupra Meteorei

la cererea pandhorei :)

Grecia, ca ţară turistică cu tradiţie, se poate vizita şi în sensul ortodox creştin, una dintre atracţiile cele mai dorite este Meteora.
     N-am urcat sus, pe înălţimile Meteorei pentru a vizita mănăstirile (doar 5 dintre cele 23 sau 24 mai sunt locuite). Am stat o noapte în apropiere de Kalampaka, orăşel pitoresc ce se află la doar trei kilometri de înălţimi.
     Am sosit într-o după-masă de august torid şi cu doar o zi înainte părăsisem oraşul natal: oraş de câmpie, pierdut în orizont de praf. Aici, în mijlocul stâncilor, căldura părea altfel, imaginile începeau să abunde de umbre, soarele asfinţea. Umbre pe care le-am regăsit dimineaţa.

Kastri, satul pitoresc de la poalele înălţimilor Meteorei

Dimineaţa în drumul nostru spre Marea Ionică am luat micul dejun, am făcut poze şi ne-am mirat.
     Nu am urcat sus pentru că ne grăbeam. Nu am urcat şi pentru faptul că n-am ajuns să cunosc încă Grecia secolelor de aur, am de lucru cu mine, iar creştinismul timpuriu îmi aduce aminte de decădere.

Singura imagine pe care o pot vizualiza despre Meteora este aceea că, atunci când primii creştini au început să se ascundă prin grotele acestor înălţimi, să ridice pe ele biserici, scările ce coborau în prăpăstii erau prinse de zmee uriaşe. Am văzut o clipă o lume fantastică a aerului şi a căutării, sigur n-am visat.

La plecare am lăsat înălţimile stinse încă în umbra dimineţii venite cu o zi înainte, şocul apariţiei acestora mi-a ţinut memoria multă vreme ocupată.

visul:
Zmee imense proiectate de Dedal, ridicate la înălţimi ameţitoare, trăgeau lungi năvoade ce se descolăceau de pe roţi dinţate asemeni morilor. Arce de metal erau strânse sub acele roţi de lemn de esenţă tare. Odată piedica pusă, zmeul se lăsa liber. Şi astăzi se spune că există zmee ce plutesc în strălucirea soarelui; libere, sălbăticite de vânt, neprinse de nimeni, umbre invizibile pe pământ.

1. multumesc :)
    mai ales pentru ca ai adaugat cuvintele potrivite :)
    imi place felul in care tu mereu scormonesti cautand si afland....:)
    nu vrei sa te alaturi"clubului"nostru de miercuri?
    Carmen a avut aceasta minunata idee a zilei de Miercuri fara cuvinte...in care doar imaginile sa vorbeasca...imagini care inseamna ceva pentru tine ca persoana...fotografii care iti apartin sau nu...

Ideea Wordless Wednesday apartine intre vis si realitate - aici te poti inscrie,asta a fost dorinta lui Carmen...

Eu sper sa zici da...sunt sigura ca ai multe de "spus" (si) in imagini :)

2. @pandhora
    am să încerc şi Miercurea Fără Cuvinte! :)

3. astept inca sa ne povestesti daca ai fost pe Muntele Athos...
    pe mine m-a uluit Marele Meteor si am fost si mai uimita ca am reusit sa urc cele aproape 300 de trepte...mi-am dorit mult sa fi putut ramane acolo o noapte...o noapte in varful lumii...asa mi-am imaginat ca ar fi fost...

4. Să fiu sincer Valeria, pe mine Meteora m-a surprins geologic, mai departe îi înţeleg :)

Treaba cu zmeiele este adevărată în sensul spuselor lor, dar numai privitor la scări...

5. @pandhora
    eu pe Athos n-am fost, trebuie să treacă mulţi ani ca să ajung acolo, poate că nu voi ajunge niciodată; sunt adeptul pelerinajului delphic

6. :)))))))))))) n-am gandit niciodata asa ceva ! :)))))))))))))))))

7. Grecia! frumos povestit. vreau şi eu în Grecia. Măcar undeva. În viaţa mea am fost în 4 ţări şi gata(Rusia, rpmania, Bulgaria, şi Ucraina). Da las că răzbatem ;)

8. Sigur răzbatem!
    Un an, doi, trei poate, şi pe urmă sigur vine şi călătoria dorită, Grecia mi-am dorit-o din copilărie şi nici măcar n-am început cu adevărat să o cunosc.
    Sigur, sigur vine...şi călătoria!

9. si eu prefer un pelerinaj la templul zeitei Atena :)

propun un exercitiu conciliant, sa gasim merite institutiei bisericii:

unul ar fi ca au pastrat scrierea si cartile vechi

mai la vest, catolicii au pastrat cu totul vestigiile antice, construind catedralele direct peste temple

bizantinii ne par cam obscurantisti, dar stim inca foarte putine despre ei, pentru ca istoria s-a scris totusi in vest si arhivele au stat cam mult sub cheie in partea noastra de lume.

10. M-am ferit tot timpul să-mi spun o părere tăioasă despre "biserică", ocolesc lucrul acesta şi fac asta tot pentru a fi "conciliant".

Da, sigur că şi biserica are meritele ei.

La Delphi există un templu al Athenei, un tholos - formă rotundă, templul este închinat zeiţei Athena Pronaia, mi-ai dat o idee...

mesajele anonime nu se citesc