Muzeul de Arheologie și Istorie Națională, Athina. |
Unele întrebări ce se referă la timp își au răspunsul în planeitatea imaginii ce reprezintă curbura unui vas antic. În cazul de față, prin imaginea de pe un krater aflat la Muzeul Național de Istorie și Arheologie din Athina (etajul întâi).
Scena pictată, de-o violență la care ochii de azi sunt imuni, conține, ceea ce am putea numi curbura timpului.Personajele trec unele pe lângă altele, nici măcar nu se calcă și mai ales, cel protejat este cel întins pe jos. Atâta verticalitate pentru o singură orizontală, atâția pentru o singură înmormântare.
Vasul are peste jumătate de metru înălțime, un diametru de un cot, volumul său este suficient -dacă este umplut cu vin, pentru a îmbăta mulți bărbați în putere. Mă întreb, oare ce vedeau ei, după ce alcoolul le lua mințile, și începea bătaia colectivă? Fight club?
În Iliada, Patrocles moare din cauza celui mai bun prieten al său, marele Ahiles. Acesta din urmă, s-a certat cu Agamemnon din cauza unei troiene prinsă de ahei și adusă la corturi; frumoasa Briseis.
Patrocles, pentru că aheii băteau în retragere, împrumută armura lui Ahiles -făurită de însuși zeul meșteșugar Hephaistos, cu acordul proprietarului. Moartea sa survine la momentul potrivit pentru ca cearta între greci să înceteze. O moarte pentru o cauză, scump, destul, habar n-am, trăiesc un ev în care lucrurile acestea sunt atât de diluate încât nu mă poate îmbăta nimeni cu vreun viitor krater plin cu vin.
Primii care au sărit în a păzi pe Patrocles, în a nu fi despuiat de armura prețioasă au fost Ajax din Salamina și Ulise, nu știu dacă Ulise este primul sau al doilea, cred că acum asta nu contează. Am străbătut lungimile sulițelor, am dat de celelalte sulițe și așa am ajuns la ochii celorlalți, și invers, aici toată lumea se privește, toată lumea este atentă, în timp ce eu trăiesc într-o lume decadentă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
mesajele anonime nu se citesc