joi, 24 septembrie 2015

Poarta Nordică Arcadiană - Messenia

Legendara poartă rotundă (tholos) de la Messenia
Nu sunt multe cuvinte pentru a exprima trecerea. Lipsa acestora, a cuvintelor -preludiul tăcerii, ne face cuminți în fața monumentului. Aici mi-ar fi plăcut să fie și Brâncuși.

Una din poate singurele porți rotunde aparținând Greciei antice se află aici; la Messenia, la nord-vest de Kalamata, iar poarta este la nord, nord de Messenia.

În acest loc exista o piață -după cum povestește Pausanias, unde comerțul arăta -după cum cred eu, asemeni unui duty free actual. Călătorii care intrau puteau să-și cumpere lucruri pe care de cele mai multe ori nu le găseau în oraș, acestea fiind aduse din împrejurimi și mă refer la elementele ce țin de transport: sfori, șei, zăbale, arme, curele, îmbrăcăminte... iar cei care ieșeau, găseau aici merinde, apă, aproape tot ce ține de supraviețuirea în fața unui drum lung.

În mijlocul pieții nu există ecou, cuvintele sunt înghițite de forma geometrică, zgomotul se strecoară afară, în felul acesta limbajul dispare. În locul acestuia apare mimica, socoteala pe degete, privirea... iar eu m-am simțit privit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

mesajele anonime nu se citesc