luni, 8 octombrie 2012

De la neant la neantizare - Grecia

Locuință foarte aproape de piața Lysicrates, lângă Akropolis
Stoa lui Atallos, se vede bine etajul întâi
Este absurd să scrii astăzi, cu un mare aplomb, că cunoști Grecia. Îl citesc pe Eliade și mă mir, întrebarea parvine în umbra prezentului, Eliade în trecut, în umbră, eu în prezent, dar în lumină. Dar Eliade are dreptate când -completându-l pe Frazer, scrie: „mitul este o realitate culturală extrem de complexă” și că „funcțiunea  principală a mitului este de a revela modelele exemplare ale tuturor  riturilor și ale tuturor activităților omenești semnificative”. *

Prima mea intersecție personală cu mitul s-a petrecut citindu-l pe Alexandru Mitru. Erau și sunt niște fotografii alb-negru în Legendele Olimpului, pe care fiind copil n-am cutezat să le visez. Mitul, pe vremea când citeam destul de bine mi se părea a fie aievea și nu o realitate culturală. Unde mă situez când scriu despre Grecia sau, unde realizez că aș putea fi, când pomenesc indirect de Grecia?

Ce este cultural, sau cultual?
Ce este realitatea sau nostalgia trecutului, de fapt a unei realități petrecute în timp?

Blogul acesta, încearcă, și nu de fiecare dată subtil, să răspundă fățiș acestor întrebări.

Este inert să susții că ceva este etern, afirmația rămâne suspendată, se ridică și nimeni n-o vede, un balon. Asistăm un prezent liniar, îl trăim în evul unui program de știri permanent. Nu poți închide canalul de informații fără a pierde un accident aviatic, o răpire politică, un atentat, o revoluție. Nu poți dormi fără vise, fără ca a doua zi coșmarurile să parvină din viața de zi cu zi.

Acum, ce este semnificativ și mitul nu acoperă? Ce vreți și ce nu cunoașteți?
Ce vreau şi nu pot!
Am lăsat certitudinile în favoarea vecinilor, toamna ce-i acoperă cu frunzele veștede ale activităților umane inutile le dă satisfacția trăiri evenimentului imediat asemeni fast-food-ului, what you see is what you get - future microsoft software!

Sunt imagini singulare, lipsite de farmecul vreunui erotism sau plăceri singulare (hedonism), aceste imagini fac de fapt gloria culturală proprie, văd pentru că înțeleg și nu gândesc pentru că exist! Vremea raționalismului pur a trecut, egalitatea umană la rang de ONU spune: toți oameni gândesc! adevărat, dar metodologia nu arată deloc stabilirea modelului”; adică la ce se face referire când spunem că toţi oamenii gândesc ? şi ce este semnificativ în asta?

De aceea, în felul meu particular și foarte personal, Grecia îmi apare din neant și alții vor să o neantizeze!


* Victor Kernbach, Dicționar de mitologie generală, Albastros, 1983, pag.414.

8 comentarii:

  1. E o particularitate a ta să "cobori" mitul în viaţa noastră cea de toate zilele, să-l aduci printre întâmplări şi culori cotidiene, fără să-i alterezi defel substanţa. ... Doar că este nevoie de ochi ager, deprins cu nuanţele vechi, să priceapă toate conotaţiile a ceea ce scrii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Scriu din dorință. Dorinţa de a împărtăşi cele citite şi cele văzute nu este nouă, nici măcar nu sunt original, nici măcar nu încerc o reţetă nouă, felul în care reuşesc să-mi transfer emoția în scris nu este o invenție personală:

      http://scorchfield.blogspot.ro/2010/03/femeile-si-barbatii.html

      mai sus sunt două citate valoroase pentru felul în care mă manifest, dar și acestea sunt ermetice, cititorul trebuie să fie avizat.
      Mulțumesc pentru comentariul dumneavoastră. Este foarte echilibrat, mă simt deja elev, tânăr și visător, romantic și lăuntric. Prin asta dau timpul înapoi.

      Ștergere
  2. Da, asa ma gindeam si eu ....cind eram mai mica. Acum gindesc altfel. Culturile antice difera. Ceea ce mi se pare miw interesant este faptul ca anticii greci si egipteni sculptau si pictau pentru viata - greu sa explic in citeva cuvinte - este vorba de maiestria intuitiei, inteligentei native - formele lor abstracte traiesc, se misca si acum, asiro-babilonienii erau mult mai statici, cultura lor trimite mai mult la mituri, viata extraterestra, etc, cultura romana este inceputul matrmatizarii vietii pe pamint, observatie, masurare, etc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt forme ale cunoașteri, ele devin bidimensionale în cazul picturilor, desenelor, amprentelor și se poate continua. Sunt apoi cele tridimensionale, cele pe care le putem înconjura, astfel detaliile apar mai ales în evidența luminii, apare umbra; de aici reflectarea. În umbră se pot deosebi cele care în lumină se confundă, această separare este de fapt cunoașterea.

      Ștergere
  3. Oh,chiar ca este fantastic!

    Pina si de aici, Canalul DigiFilm, Don'soara Avram Lucia (umpluta cu fond de ten si rimel asa incit nu mai poate gindi normal) si marea firma de cablu cu servicii demne de lauda Protectiei Consumatorului, au sters tot ce am scris in prima versiune.

    RăspundețiȘtergere
  4. Intrebari:

    1.Unde esti tu, Protectia Consumatorului?

    2. Don'sorica Avram Lucia mi-a zis azi ca am de ales: ori Digi Film pe post de decodor digital contra a 3lei/luna sau doar decodor digital pentru 5 lei/luna.

    3. Mai stie cineva ce platim pe abonamente la Firma RCS&RDS si poate sa-mi spuna si mie?

    4. Este posibil sa suni la firma RCS&RDS si timp de 4 ore toti consultantii sa fie ocupati?

    5. Este posibil sa scrii pe pagina de net a firmei si sa dispara totul datorita unei erori de comunicatie?

    6.mai sunt si altele care m-au enervat, dar nu mai am vlaga...

    RăspundețiȘtergere
  5. Să șterg sau să nu șterg ultimele două comentarii anonime? Le las ...

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc