duminică, 25 septembrie 2011

O obişnuinţă fatală: valul


Aici este plaja Breksiza (Brexiza), plajă notată cu steag albastru, parte din arcul marelui golf de la Marathon.
Lume puţină, câţiva pescari, câţiva pescăruşi, o jumătate de orizont marin, în rest, ţărmurile Mării Egee.


S-ar părea -frumuseţea împrejurimilor îţi dă dreptate, că n-ai scăpare, poţi intui doar că te afli în mijlocul a ceea ce uşor putem numi: un loc inevitabil, aici viaţa capătă alte valenţe -ca cele ce dau satisfacţia unei evadări, sau a unei seducţii, mijlocul între a fi şi a redeveni.


Scriu sub impulsul a celor ştiute; în spatele aleii ce însoţeşte plaja, în faţa valurilor se află Sanctuarul Zeilor Egipteni, un loc sacru, contemporan descoperit; aflat în vecinătatea Athinei (Atenei). Aici Herodes Atticus, a iniţiat un cult la îndemnul împăratului Hadrian: Osiris-Antinous, o poveste veche pe care Marquerite Yourcenar a ştiut cel mai bine să o scoată la suprafaţă prin "Memoriile lui Hadrian". Rămân doar să amintesc că marele mecena Herodes Atticus s-a născut în împrejurimile Marathonului.

Sanctuarul Zeilor Egipteni - copii a statuilor ce se aflau aici - originalele sunt în muzeu
Poţi face plajă, poţi privi atât orizontul exterior, cât şi cel interior. Curatorul sit-ului arheologic, o doamnă ce avea vârsta în jurul celor 35 de ani, ne-a poftit uimită de dorinţa noastră de-a vizita acest loc în care lucrările arheologice erau în curs. Intrarea liberă, fără ghid sau vreun interlocutor în ideea de paznic, toate acestea aveau drumul pe care turistul avizat îl face în dimineaţa în care: fără a avea visul intuit, are revelaţia intuită.
Nu te poţi depăşi fără a cunoaşte, sau nu poţi merge fără a te mişca, dinamica pe care percepţia o are depăşeşte în multe din cazuri memoria -mult mai târziu, trezit fiind îţi vei recunoaşte gradul de beţie din seara sau ziua precedentă.

Statuile egiptene ce se află în muzeul de la Marathon
Precizia clasică grecească prin care aceste statui -copii de fapt de atunci ale celor antice egiptene, o lasă privitorului şi determină poziţia, strict orizontală în care cunoaşterea sa se află, prin care a greşit locul sau sigur a găsit locul. Nu putem bântui prin muzee în lipsa unui abecedar al vizualului, al artei, al valorii şi aici nu mă refer deloc la istorie sau la cele ştiute şi citite în cărţile bibliotecilor savante.


Ceea ce doresc a sublinia este că de fapt copierea celor egiptene s-a lăsat cu acel hedonism, frustrant de real a celor obişnuite: Zeiţa Isis are nişte sâni pe care egiptenii au uitat să-i reliefeze astfel.


Viaţa noastră este o copie proastă a celor de dinaintea noastră, este proastă în ochii lor, de aceea noi facem tot posibilul să reliefăm ceea ce lor le-a fost cu neputinţă, cu asta-i dăm gata, nu-i omorâm, dar le arătăm măcar ce au pierdut.


Arta, în valoarea sa de-a fi nemuritoare, reuşeşte să înveţe generaţiile noi să nu abdice de la ceea ce se poate numi recrudescenţă. În această aşteptare mă aflu şi eu; am încetat să mă mai mir.




Un semn solar, fie antic egiptean, fie un con luminos, fie o intuţie a prezenţei personale în locul căutat, mai mult chiar, deosebit în felul subiectiv în care-l privim, trezesc în noi, acel val, acea undă a înţelegerii, a cunoaşterii acestei lumi, care ne face nu atât de deosebiţi, dar atât de fericiţi.

14 comentarii:

  1. ai avut o vara in care ti-ai bucurat din plin sufletul...
    frumos si scris...

    RăspundețiȘtergere
  2. "îl face în dimineaţa în care: fără a avea visul intuit, are revelaţia intuită."
    "am încetat să mă mai mir."-era frumos,nu-i asa?

    RăspundețiȘtergere
  3. "Nu te poţi depăşi fără a cunoaşte, sau nu poţi merge fără a te mişca, dinamica pe care percepţia o are depăşeşte în multe din cazuri memoria -mult mai târziu, trezit fiind îţi vei recunoaşte gradul de beţie din seara sau ziua precedentă"

    Miez!

    RăspundețiȘtergere
  4. Pandhora

    Nu a ajuns nici pe departe, vreau măcar doi ani de vacanţă, dar sigur îmi ajunge până la iarnă ca să pot povesti tot ceea ce-am văzut! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Toteu

    Asistăm la copierea copiei, de aceea cei ce cred că la un moment dat visează cu ochii deschişi, intuiesc de fapt altceva.

    RăspundețiȘtergere
  6. Liviu Drugă

    Încerc pe cât posibil să-mi aduc aminte cum era atunci, cum era apa, cum era cerul, îmi rămâne doar să transpun în cuvinte, dar nici aşa nu voi reuşi să întregesc cele percepute.

    RăspundețiȘtergere
  7. Scortchfield:
    dupa cum stii, ma zbat, cand prind stare de scris, sa compun un roman. Nu ma inspir din realitatea locurilor prin care am trecut, insa am ajuns sa imi creez amintiri,stari, din locurile pe care le-am imaginat. Ce vreau sa zic? Realitatea nu e cea prin care am trecut sau trecem, ci doar aceea pe care ne-o amintim - unde "aminitirea" este re-constructia unor senzatii sau chiar inventarea lor

    RăspundețiȘtergere
  8. cam aşa... ceea ce a fost nu mai vine niciodată, zidim din umbră.

    am citit ce-ai scris, voi comenta acolo!

    RăspundețiȘtergere
  9. eu uit repede,si daca am asistat vreodata...nu stiu.
    eu inca ma mai mir...de exemplu cum sunt toate puse cap la cap si parca universul ma citeste.

    RăspundețiȘtergere
  10. Toteu

    lipsa mirării mele nu trebuie pusă pe seama caracterului peiorativ;
    lipsa mirării este constatarea prin care mintea, devenită obosită de atâta informaţie, ia totul de bun şi de-a gata, cam aşa cum universal stelele ne obosesc prea mult privind la ele, de parcă ele ne-ar citi pe noi (am împrumutat expresia)

    RăspundețiȘtergere
  11. deci nu mai mergi pe baza descoperire-mirare...
    oricum ar fi,lucrurile sunt asa cum sunt...indiferent de metoda noastra de a le privii.
    senzatia asta ca "stelele ne-ar citi",am trait-o si eu...si se numeste aliniere.te pui in linie cu forma lor exacta si formezi un punct de lumina ca o identitate,doar pt a nu-ti mai parea universul,nefamiliar.
    abia apoi treci la creatie asistata.

    RăspundețiȘtergere

mesajele anonime nu se citesc