joi, 21 noiembrie 2013

Reconstrucție -reconstituire

Parthenon, Athina, Grecia, 2012

Nimeni nu mi-a spus vreodată că trecutul nu va fi nu numai dezgropat, dar și reconstruit, reconstituit.
În timpul acestei lucrări, ce necesită ani, uneori chiar zeci de ani, lumea se va perinda și va observa ceea ce trebuie amintit. O puțină parte, datorită fotografiilor, își vor rememora schelele, macaraua, firele de oțel ce participă la o întreagă armătură exterioară, fire ce se rotesc și se translatează în toate direcțiile, fire ce ridică și trag greutăți greu de imaginat, metri cubi de marmură.

Nimeni nu-mi spune că peste un mileniu ceea ce s-a reconstituit va trebui din nou adus în prim plan. Ne vom aminti din nou de macaraua care, rotindu-se, a mutat volumele de marmură datorită firelor împletite din oțel aliat care au fost mijlocul mișcărilor de translație și de rotație. Se vor calcula vectorii, momentele fizice datorită cărora rezistența materialelor puse în manoperă au fost astfel executate. Nu numai că templul va fi reconstituit din nou, la nivel de cristal de calciu, de carbonat, dar și macaraua va fi prezentă, în starea ei nouă.

Nimeni nu-mi spune că peste zece mii de ani va exista acest templu, acest echilibru al materiei brute puse într-o balanță în care geometria, fizica -chiar și chimia, fac greutatea ce contrabalansează perfecțiunea. Cei de atunci vor măsura ceea ce nimeni n-a făcut înaintea lor. Vor valorifica energetic volumele, distanțele întrețesute între coloane, ca și planele geometrice dezvoltate astfel.

Nimeni nu-mi spune că la sfârșit, de fapt, nu ne mai interesează decât trei drepte și un cursor pe fiecare. Este spațiul nostru compus din trei dimensiuni (fizice). O maimuță se va juca cu cele trei mobile. Astfel, fără ca ea să vrea, pentru că jocul adevărat nu presupune scop (nu-mi aparține), se vor naște minunile lumii antice, cele ale evului mediu, ale epocii moderne, ale celei atomice, intră chiar și epoca cuantică și chiar cea a superstring-urilor.

Nimeni nu-mi spune că amintindu-ne de toate acestea am numit maimuța ca fiind Dumnezeu.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

mesajele anonime nu se citesc