http://www.cheapwallarts.com/the-kidnapping-of-deidamia-or-lapitas-and-centaurs-p-2312.html |
Suntem în Pelion și chiar zeii au fost invitați la această nuntă, dar nu toți.
Zeița Thetis „cea cu picioarele de argint”, mireasa, a uitat-o s-o cheme pe Eris; zeița vrajbei.
Rubens ne-a lăsat răpirea Deidameiei într-o formă disperantă, caracterul dinamic și figurile personajelor ne induc o stare anxioasă.
Pedimentul vestic al Templului lui Zeus de la Olympia din Muzeu |
Grupul statuar este intens studiat, mai ales fața femeii lapite, Deidameia.
Harta pedimentului vestic de la Olympia, Templul lui Zeus |
http://www.biokinematik.de/html/Inhalt/Wissenschaft/Biokinem%20Bewegungseinheit.html |
Marele poet Ovidius pomenește în Ars Amatoria de întâmplare.
„Sila ce ea suferi i-a arătat că-i bărbat.
(E de crezut) se-nțelege, că ea a ieși biruită;
Totuși domnița voi s-o biruiască Ahil.
- Stai! îi zicea ea adesea, cînd el se gătea de plecare.
Căci hotărîse de-acum armele grele să-și ia.
Unde-i silnicia? De ce, Deidameia, blîndă
Rogi să rămînă pe-acel care cîndva te-a jignit.”
Ovidiu, Opere, Gunivas, 2011, Arta iubirii, cap.I, 700-707, pag.181
DA, e un tablou plain de agresivitate simbolica. Toate obiectele ascutite, de diverse dimensiuni, asociate cu in pan - centaur deghizat....
RăspundețiȘtergereOribil. Lupta intre sexe. Care pe care....
Între sexe?
RăspundețiȘtergereRăpirea presupune răzbunare din partea celui ce i s-a răpit.